کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد در تهران
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تأثیر سیگار بر سلامت روان

تأثیر سیگار بر سلامت روان

تأثیرات باورنکردنی سیگار بر سلامت روان!

همیشه همه جا خواندید و شنیدید که سیگار از لحاظ جسمانی چه آسیب هایی دارد و با ضرر هی آن هم آشنا هستید. آسیب های جسمانی سیگار شامل انواع و اقسام سرطان های گلو، دهان، مری، ریه و همچنین آسیب به قلب و شش ها و غیره می باشد. اما آیا تا بحال به این فکر کردید که سیگار کشیدن چه آسیب هایی از لحاظ روانی ایجاد می کند ؟

در این مقاله همراه ما باشید تا در خصوص سلامت روان و رابطه آن با سیگار کشیدن بیشتر آشنا بشیم.

طبق یک مطالعه کیفی با عنوان واکاوی تجربه زیستی زنان از مصرف سیگار در سال ۲۰۲۴ یافته ها نشان دادن که، مسائل درونی هر فرد که شامل، احساسات، هیجان ها و‌ نیاز های روانی می‌شود، از دلایل اصلی سیگار کشیدن بود و البته بعد از سال ها سیگار کشیدن مشکلات بین فردی، بی تفاوتی و بی حسی عاطفی نسبت به رویداد های اطراف بیشتر شده، که خود منجر به افزایش مشکلات عاطفی و روابط بین فردی می شود.

همچنین یک مطالعه پژوهشی با عنوان بررسی تاثیر سیگار بر عملکرد شناختی کارگران در یک صنعت خودرو سازی در سال ۱۳۹۷ توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان داد افراد مصرف کننده سیگار از سلامت روانی و جسمی در سطح پایین تری از افراد غیر سیگاری برخوردار هستند، علاوه بر این نیز کارکرد های اجتماعی، خانوادگی و شغلی انها داراری نقص بیشتری می باشد.

پژوهش های مختلف ثابت کرده است که اعتیاد به سیگار یا هر نوع مواد دخانی دیگر به عملکرد های شناختی و عملکرد های اجرایی آسیب میزند. انعطاف پذیری ذهنی مربوط به نواحی قشر پیشانی در مغز است که در افراد سیگاری کاهش پیدا میکند و همچنین برنامه ریزی ، استدلال، قضاوت، توجه و تمرکز ، یادگیری مهارت جدید، کنترل هیجان و حافظه در فرد سیگاری به طور چشمگیری آسیب میبیند که خود منجر به افت عملکرد روانی و اجتماعی می شود.

در نتیجه به طور کلی میانگین افسردگی و اضطراب , کژکاری اجتماعی و حس های بدنی (نشانه های جسمی)  در افراد سیگاری بیش از افراد غیر سیگاری بوده و تفاوت سلامت روان در این دو گروه معنی دار می باشد.

چند کلمه با شما دوست عزیز

اگر از اسارت اعتیاد خسته شده‌اید؟ اگر آرزوی یک زندگی سالم و شاد را دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این پیام سرنوشت‌ساز را از دست ندهید!

کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی با 13 سال تجربه درخشان و مجوز رسمی وزارت بهداشت (شماره 275622-3) آماده است تا همین امروز به شما در مسیر بهبودی کمک کند. ما بیش از یک مرکز درمانی، همراه شما در این سفر حیاتی هستیم.

چرا باید همین حالا – نه فردا، نه هفته آینده، بلکه همین الان – با ما تماس بگیرید؟

  • هر لحظه ارزشمند است: هر روزی که در اعتیاد می‌گذرد، فرصتی است که از دست می‌رود. با تماس فوری، می‌توانید همین امروز گام اول را بردارید و به زندگی جدیدی وارد شوید.
  • تیم متخصص و با تجربه: پزشکان، روانشناسان و مددکاران ما آماده‌اند تا با درک عمیق از چالش‌های اعتیاد، به شما کمک کنند. شما تنها نیستید! (معرفی اعضاء).
  • برنامه‌های جامع درمانی: از سم‌زدایی تا مشاوره‌های روانشناختی و گروه‌های حمایتی، ما تمامی جنبه‌های درمان اعتیاد را پوشش می‌دهیم. هر لحظه تأخیر، شما را از بهبودی دورتر می‌کند.
  • محیط امن و حمایتی: ما فضایی امن و غیرقضاوتی برای بیان احساسات و چالش‌های شما فراهم کرده‌ایم. اینجا جایی است که می‌توانید بدون ترس از قضاوت، به بهبودی فکر کنید.
  • حمایت مستمر: پس از درمان نیز در کنار شما خواهیم بود تا در مسیر بهبودی به شما کمک کنیم. این حمایت می‌تواند زندگی شما را متحول کند.

اقدام فوری شما می‌تواند نقطه عطفی در زندگی‌تان باشد. هر روز تأخیر، شما را از آینده‌ای روشن دورتر می‌کند.

یادتان باشد: فردا ممکن است خیلی دیر باشد. امروز، برای تغییر زندگی‌تان اقدام کنید. ما آماده‌ایم تا به شما در این مسیر کمک کنیم.
تماس شما، آغاز یک سفر به سوی بهبودی است. همین حالا تماس بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی برای مطالعه