کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد
لگوی سایت کیمیای رهایی (ترک اعتیاد)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تاثیر مصرف شیشه روی چهره و بدن

تاثیر مصرف شیشه روی چهره و بدن: خواندن این مقاله برای تمامی افراد درگیر اعتیاد شیشه بسیار لازم و ضروری است زیرا ترک شیشه و فرایند سم زدایی و روان شناسی آن تنها یک مرحله از درمان است. بخش دیگر شامل درمان عوارض شیشه روی چهره و بدن است. شیشه یک محرک قوی و اعتیادآور است که می تواند آسیب قابل توجهی به سلامت و ظاهر فرد وارد کند.

این مقاله در مورد عوارض مصرف شیشه روی بدن و پوست است همچنین در مورد درمان مصرف شیشه روی بدن نکاتی مهم ارائه می شود.

تیمی از بهترین متخصصان و پزشکان حرفه‌ای در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی آماده خدمت به شما عزیزان هستند. (مشاهده سایر اعضاء)

شیشه با بدن چه می کند؟

استفاده طولانی مدت شیشه می تواند به طرق مختلف روی چهره و بدن و همچنین ذهن آسیب برساند. شیشه مانند یک بمب ساعتی است که می تواند زندگی فرد را از تمامی ابعاد منفجر کند.

شیشه با مغز چه می کند؟

شیشه یا مت آمفتامین محرکی است که به سرعت دوپامین را افزایش می دهد، (دوپامین: ماده شیمیایی مغز که باعث احساس لذت و انگیزه می شود.) دوپامین همچنین سبب افزایش مهارت حل مسئله و حافظه می شود. افزایش سریع دوپامین می تواند منجر به حس سرخوشی موقت شود، اما موسسه ملی سوء مصرف مواد خاطر نشان می کند که مقادیر زیاد دوپامینی که به طور نامنظم تولید می شود عملکرد مغز را تغییر داده و منجر به وابستگی و اعتیاد مواد مخدر و محرک می شود. علاوه بر این، واکنش هایی که به دلیل متابولیسم های زیاد دوپامین ترشح می شود می تواند منجر به احساس تحریک پذیری و افسردگی شود. با گذشت زمان استفاده طولانی مدت شیشه می تواند به سلول هایی که دوپامین و سروتونین تولید می کنند، آسیب برساند.

شیشه با قلب چه می کند؟

بیماری قلبی دومین علت مرگ و میر مصرف کنندگان شیشه است. مصرف کنندگان شیشه شواهدی از بیماری های قلبی را با شدت بیشتر و در سنین جوان تر از حد معمول نشان می دهند.

عوارض مصرف شیشه بر قلب می تواند:

  • فشار خون را افزایش می دهد.
  • رگ های خونی را منقبض می کند.
  • سبب افزایش ضربان قلب می شود.
  • باعث تضعیف ماهیچه های قلب می شود.

شیشه با سیستم ایمنی چه می کند؟

استفاده از شیشه دفاع بدن را در برابر میکروب ها ضعیف می کند. مدیر موسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر در مقاله ای که منتشر شده است می گوید، احتمال عفونت از عوامل بیماری زا مانند ویروس کرونا را افزایش می دهد. شیشه نیز می تواند بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت B ,C را بدتر کند. تزریق شیشه نیز شانس ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد.

شیشه با کلیه ها چه می کند؟

استفاده مداوم از شیشه می تواند منجر به آسیب به کلیه ها شود. این ممکن است نتیجه ناتوانی بدن در تجزیه و دفع سموم موجود در شیشه باشد.

تاثیر مصرف شیشه روی ماهیچه ها

مصرف طولانی مدت شیشه می تواند منجر به اثرات نامطلوبی روی اسکلت عضلانی بدن شود که این اثرات به صورت خفیف تا خطرناک است.

اثرات خفیف شیشه روی عضلات شامل:

افزایش رفلکس های تاندون عمقی (یا رفلکس کششی عضلانی که واکنش غیر ارادی عضله به کشش غیر فعال توسط ضربه به تاندون است)

اثرات شدید مصرف شیشه روی عضلات شامل:

  • میوکلونوس عمومی (پرش عضلانی یا پرش یا حرکات سریع غیر ارادی عضله مانند سکسکه)
  • انقباض و لرزش عضلانی
  • حرکات تکراری عضلات
  • رابدومیولیز (تخریب سریع بافت عضلانی با انتشار سمی بالقوه محتویات سلول های آسیب دیده در جریان خون) که منجر به درد عضلانی گسترده و نارسایی غیر قابل برگشت کلیه می شود.

تاثیر مصرف شیشه بر دندان

استفاده از شیشه می تواند باعث پوسیدگی سریع دندان و بیماری لثه شود. صدماتی که به دلیل عوارض شیشه روی دندان ایجاد می شود آنقدر گسترده است که بیماری “meth mouth” به یک اختصار رایج برای این پوسیدگی ناشی از شیشه تبدیل شده است.

علائم “meth mouth” بر عوارض مصرف شیشه شامل:

  • مشکل در غذا خوردن
  • سردرد
  • فک درد
  • خشکی دهان و کمبود بزاق
  • می تواند توانایی بدن برای رفع
  • باکتری های ایجاد کننده حفره را کاهش دهد.
  • ساییدن اجباری دندان ها که به مرور سبب از بین بردن دندان ها می شود.
  • ترک خوردگی دندان
  • پوسیدگی شدید دندان
  • از دست دادن دندان
  • آسیب شدید لثه
    درمان “meth mouth” ناشی از عوارض مصرف شیشه در موارد شدید جراحی زیبایی است.

تاثیر شیشه بر سیستم تنفسی

سوءمصرف شیشه اثرات مختلفی بر روی ریه ها و سیستم تنفسی دارد.

  • اثرات محرک شیشه منجر به تنفس سریع می شود که می تواند بالقوه سبب سبکی سر و غش شود.
  • مصرف سیگار به صورت استنشاق از بینی یا کشیدنی، سبب سرفه خونی به دلیل خونریزی در آلوئول (کیسه های هوایی ریه ها) می شود.
  • عوارض مصرف شیشه با افزایش فشار خون ریوی به دلیل تخریب عروق خونی کوچک ریوی و ادم ریوی همراه است.
  • خروپف به دلیل مصرف شیشه می تواند منجر به سرفه شدید و آسیب های تنفسی مانند پنوموتوراکس (وجود هوا در فضای بین دیواره قفسه سینه) شود.
  • زمانی که شیشه استنشاق می شود، ناخالصی های آن می تواند در ریه رسوب کند و منجر به بیماری های متعدد ریوی شود.

عوارض شیشه روی کبد و دستگاه گوارش

مصرف کنندگان شیشه گاهی اوقات از سوزن برای تزریق دارو استفاده می کنند و همچنین ممکن است به دلیل هزینه و مشکل در تهیه سوزن های جدید هر باز از سوزن های مشترک استفاده کنند. این امر به راحتی می تواند منجر به بیماری های منتقله از راه خون گردد که هپاتیت B و C دو بیماری شایع قابل انتقال هستند.
هپاتیت یا التهاب کبد می تواند در طول زمان باعث آسیب تدریجی شود و ممکن است منجر به زردی، خونریزی و آسیب سیستم عصبی گردد. انقباض عروق خونی ناشی از عوارض مصرف شیشه نیز می تواند جریان خون به روده را قطع کند و به طور بالقوه منجر به مرگ بافت روده شود. این امر می تواند باعث سوراخ شدن دیواره روده و پریتونیت شود(عفونت بالقوه کشنده حفره شکمی که می تواند منجر به شوک سپتیک شود.)

اثر شیشه روی چشم

سوءمصرف شیشه به طرق مختلف روی چشم ها تاثیر می گذارد. عوارض شیشه بر چشم شامل:

  1. گشادن شدن چشم
    استفاده از شیشه باعث گشاد شدن چشم ها می شود، بنابراین مردمک ها بزرگتر از حد طبیعی به نظر می رسند. گشاد شدن مردمک ها معمولا نتیجه افزایش چشمگیری شیشه در سیستم عصبی مرکزی است.
  2. حرکت سریع چشم
    یکی دیگر از نشانه های آشکار عوارض مصرف شیشه، حرکت سریع چشم است. شیشه می تواند باعث حرکت سریع چشم ها به جلو و عقب شود، به این معنی که فردی که از شیشه استفاده می کند نمی تواند به خوبی تمرکز کند.
  3. اختلال بینایی
    اثرات طولانی مدت شیشه می تواند سبب اختلال بینایی شود. این بدان معنی است که دید فرد می تواند کم شود یا به شدت مختل شود تا جایی که برای مدتی قادر به دیدن نباشد.

آیا می دانستید؟
انفیه کردن شیشه به طور قابل توجهی سبب نزدیک شدن شیشه به چشم می شود که می تواند عوارض شیشه بر چشم را تشدید کند.

تاثیر شیشه روی وزن و لاغری

شیشه به عنوان یک محرک قوی و سرکوب کننده اشتها عمل می کند و در طول تاریخ تولید این ماده خطرناک، از آن به عنوان یک قرص لاغری یاد می کنند!! مصرف کنندگان شیشه با کاهش شدید اشتها مواجه می شود و اغلب از خوردن منظم مواد غذایی غفلت می کنند و به طور بالقوه روزهایی را بدون خوردن غذا سپری می کنند. از آن جایی که شیشه متابولیسم بدن را تسریع می کند، این امر می تواند منجر به کاهش وزن سریع شود، چنان که مصرف کنندگان بسیار سریع لاغر می شوند.

تاثیر مصرف شیشه بر پوست و صورت

استفاده از شیشه می تواند باعث خارش شدید شود که پوست مستعد زخم می شود. زخم های صورت یکی از عوارض جانبی قابل مشاهده استفاده از شیشه است. زخم صورت به این دلیل رخ می دهد که شیشه باعث می شود فرد پوست صورت خود را بیش از حد بخاراند. اما زخم صورت به دلیل اثرات شیمیایی شیشه نیز ایجاد می شود. زخم ها هفته ها یا ماه ها طول می کشد تا بهبود یابد و اغلب جای زخم باقی می ماند.

تاثیر شیشه بر روی پوست

چه عواملی سبب ایجاد زخم بر اثر مصرف شیشه می شود؟

زخم های صورت اغلب در نتیجه خراشیدن پوست توسط شخص ایجاد می شود که یکی از عارضه های جانبی رایج استفاده از شیشه است. خراشیدن مداوم پوست می تواند منجر به زخم های باز شود که مستعد عفونت هستند. شیشه یک محرک محلول در آب است. بنابراین زمانی که شیشه مصرف می شود ممکن است متابولیسم های آن از طریق منافذ و به صورت عرق خارج شود. دانشمندان 2 ساعت بعد از مصرف شیشه، متابولیسم های آن را در عرق تشخیص داده اند و پس از مصرف دوزهای متعدد، آثار آن برای بیش از یک هفته باقی می ماند. عرق حاوی سموم شیشه می تواند به پوست آسیب برساند و باعث ایجاد زخم شود.

حشرات خیالی روی پوست بعد از مصرف شیشه

مصرف شیشه می تواند باعث شود افراد دچار رفتار اجباری روی پوست خود شوند که اغلب به دلیل روان پریشی، هذیان و احساس خزیدن حشرات زیر پوست آن ها است. حشرات شیشه ای! حشراتی خیالی هستند که افرادی که از شیشه استفاده می کنند ممکن احساس کنند. فرد این حشرات را به دلیل توهم لمسی ایجاد شده احساس می کند. احساس حرکت حشرات روی بدن و راه رفتن آن ها روی پوست نوعی اختلال حسی است که در واقعیت وجود ندارد. خاراندن مداوم و مکرر بازوها و صورت می تواند به زخم های باز متعدد شود که عفونت در آن ها اجتناب ناپذیر است.

درمان زخم صورت به دلیل مصرف شیشه

درمان زخم صورت که از عوارض مصرف شیشه است داروی خاصی ندارد بلکه باید مراقبت های روتین پوستی را برای پیشگیری از عفونت انجام داد. اگر فردی زخم های باز دارد مهم است که زخم ها تمیز و خشک نگه داشته شوند تا از عفونت جلوگیری شود. همچنین استفاده از یک داروی آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها و بهبود زخم نیز می توان استفاده شود.

پیری زودرس به دلیل مصرف شیشه

پیری زودرس پوست می تواند در نتیجه آکنه شدید، از دست خاصیت ارتجاعی پوست رخ دهد. این عوامل و همچنین زخم های صورت می تواند به طور کلی ظاهر فرد را ناسالم و پیر نشان دهد.

علائم مصرف شیشه چیست؟

شیشه در کوتاه مدت باعث:

  1. افزایش تنفس
  2. افزایش ضربان قلب
  3. افزایش فشار خون
  4. افزایش دمای بدن
  5. کاهش اشتها
  6. بی خوابی و افزایش سطح فعالیت و بیداری
  7. زخم های صورت می شود.

استفاده طولانی مدت شیشه نیز سبب:

  1. کاهش وزن قابل توجه
    پارانوئید و توهمات
  2. مشکلات سلامت روان
  3. رفتارهای خشونت آمیز
  4. اضطراب و سردرگمی
  5. مسائل خواب
  6. مشکلات جدی دندان
  7. خطرات ابتلا به ایدز، هپاتیت B,C
  8. کاهش یادگیری و مسائل
  9. حافظه و تمرکز

درمان عوارض و تاثیر شیشه روی چهره و بدن

تعهد به درمان ترک اعتیاد به شیشه می تواند به بازسازی قسمت هایی از مغز که دوپامین را جذب می کنند کمک کنند. کسانی که شیشه مصرف می کنند ممکن است در ابتدا نشانه هایی از اختلال در مهارت های مربوط به تفکر داشته باشند. اما با یک سال دوری از محرک شیشه، برخی تغییرات مضر در مغز بهبود می یابد.

کلینیک ترک شیشه کیمیای رهایی غرب تهران

شیشه یک محرک بسیار اعتیادآور است و اجبار به استفاده از مداوم آن منجر به عوارض مصرف شیشه روی بدن و صورت می شود هر روز که می گذرد افراد مصرف کننده به تدریج آسیب های گسترده ای به سلامتی خود وارد می کنند و بدن، ذهن و آینده خود را به خطر می اندازند. اعتیاد به شیشه ممکن است برای کسانی که به تنهایی با آن مبارزه می کنند سخت و ناامید کننده باشد.


اما
کمک در دسترس است. با درمان حرفه ای و مناسب در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی می توانید با این بمب ساعتی مبارزه کنید و به راحتی اثرات و عوارض مصرف شیشه روی بدن و صورت را خنثی کنید! کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی با بهره گیری از متخصصین مجرب و حرفه ای و روان شناسان خبره بهترین درمان ترک شیشه را برای فرد پیاده سازی و اجرا می کنند.

 

آنچه در آخر باید بدانید.
اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به شیشه درگیر شده اید و شاهد آسیب ها و تاثیر شیشه بر روی چهره و بدن خود هستید لطفا در اسرع وقت از خانواده و کارشناسان و مراکز ترک اعتیاد کمک بگیرید تا احتمال آسیب طولانی مدت خود را کاهش دهید. مشاوران و متخصصان کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی آماده کمک هستند.

 

لطفاً زندگی خود را از ویرانی های ناشی از سوءمصرف شیشه نجات بدهید

برخی از خدمات کلینک:

دارو درمانی در ترک اعتیاد

دارو درمانی یا فارماکوتراپی اصطلاحی است که برای استفاده از انواع دارو، در درمان بیماری ها به کار می رود. (بیشتر بخوانید)

دارو درمانی در ترک اعتیاد

یکی از کاربردهای بسیار مؤثر دارو در جامعه استفاده از دارو درمانی در ترک اعتیاد است . این فرایند زیر نظر متخصصان و با تجویز داروی مناسب و با در نظر گرفتن واکنش های بدن انجام می شود
اینجا کلیک کنید

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

در حقیقت رژیم درمانی به منظور پیشگیری از بیماری و درمان آن با هدف استفاده صحیح از مواد غذایی صورت می گیرد. (بیشتر بخوانید)

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

هر آنچه که در طول روز آشامیده و یا خورده می شود، نقش مهمی در سلامت شخص دارد. مخصوصاً هنگامی که فرد مصرف کننده مواد نیز باشد.
اینجا کلیک کنید

طب سوزنی در ترک اعتیاد

در طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف که بر روی مغز تاثیر گذار هستند کمک به راحت سازی درمان اعتیاد می کنیم. (بیشتر بخوانید)

طب سوزنی در ترک اعتیاد

طب سوزنی، روش درمانی از شاخه های طب چینی است که قدمت بالایی دارد. در طب سوزنی، سوزن های ریزی را در بدن افراد قرار می دهند تا باعث تعادل سازی انرژی های داخل بدن او شود
اینجا کلیک کنید

طب سنتی در ترک اعتیاد

طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش گیاهی و بدون خطر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

طب سنتی در ترک اعتیاد

مدت ها است که طب سنتی در ترک اعتیاد جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است. افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف میکنند، طبع و مزاج شان دچار تغییر میشود.
اینجا کلیک کنید