کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد
لگوی سایت کیمیای رهایی (ترک اعتیاد)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
قالب مقالات کیمیای رهایی 1

آیا از اعتیاد به شیشه رنج می برید؟ آیا نگران سلامت بارداری خود بر اثر مصرف شیشه هستید؟ آیا می خواهید بدانید که مصرف شیشه پدر بر جنین اثر می گذارد؟

پس این مقاله را مطالعه کنید تا پاسخ سوالات خود را در یابید. خواندن این مقاله بیشتر از 5 دقیقه زمان شما را نمی گیرد اما می تواند آنچه را که نمی دانستید را به شما گوشزد کند.

شیشه میل جنسی را افزایش می دهد. همچنین می تواند اثرات منفی و شدیدی روی سلامت باروری زنان و مردان داشته باشد. علاوه بر این اگر مادر در دوران بارداری از شیشه استفاده کند، نوزاد متولد شده ممکن است دچار نقایص مادرزادی جدی ذهنی و جسمی باشد.

تیمی از بهترین متخصصان و پزشکان حرفه‌ای در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی آماده خدمت به شما عزیزان هستند. (مشاهده سایر اعضاء)

تاثیر مصرف شیشه در بارداری و باروری زنان و مردان

مردان و زنان ممکن است در اثر استفاده از مواد مخدر و محرک مانند شیشه دچار اختلال قابل توجهی در باروری شوند.اعتیاد شیشه می تواند مستقیما با تاثیر بر سیستم تولید مثل، باروری را تحت تاثیر قرار دهد. البته که تاثیر غیرمستقیم نیز دارد، زیرا مصرف مواد و اعتیاد به شیشه می تواند بر سلامت و سبک زندگی تاثیر بگذارد. مصرف شیشه علاوه بر تاثیر بر باروری، می تواند اثرات منفی پس از وقوع بارداری داشته باشد.

آیا می دانستید؟
اعتیاد به شیشه و سایر مواد می تواند تاثیر منفی در باروری به ویژه در زنان داشته باشد. در واقع مصرف مواد عامل اصلی ناباروری در زنان و مردان است.

چگونه شیشه بر باروری زنان تاثیر می گذارد؟

باروری زنان به طور ویژه مستعد اختلال است و بسیاری از داروها می تواند عملکرد فرآیندهای درگیر لقاح را مختل کند. در مورد مردان باروری آن ها به این بستگی دارد که آیا آن ها اسپرم زنده تولید می کنند یا خیر. با این حال در مورد زنان بسیاری از عوامل و سیستم ها باید به درستی وارد عمل شوند،

برای مثال:

  • تولید هورمون از چندین غدد (تیروئید، هیپوفیز، هیپوتالاموس، آدرنال و تخمدان)
  • سیکل های قاعدگی
  • تخمک گذاری
  • دستگاه تناسلی شامل دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ

حتی داروهای تجویزی قانونی نیز می توانند بر باروری زنان تاثیر بگذارند، به طور مثال مطالعه ای نشان داد که مصرف کافئین بیش از یک فنجان در روز توانایی باردار شدن را کاهش می دهد. یا تنباکو مخاط دهانه رحم را غلیظ می کند و مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می شود.

آیا می دانستید؟
مصرف دخانیات در زنان به طور متوسط بیش از یک سال بارداری را به تاخیر می اندازد و شانس باردار شدن را به نصف کاهش می دهد.

تاثیر شیشه روی تخمک زنان

مواد مخدر و سایر مواد مانند شیشه به طرق مختلف روی باروری زنان تاثیر می گذارد. برای زنانی که بیش از یکی از این مواد را استفاده می کنند(سیگار، الکل، ماری جوانا، شیشه) اثرات زیر ایجاد می شود:

  1. حشیش چرخه قاعدگی را مختل می کند و تخمک گذاری را کاهش می دهد.
  2. محرکی هایی مانند کوکائین و شیشه، اثرات نامطلوبی در سطوح دستگاه تناسلی ایجاد می کنند و باعث نرخ بالای سقط جنین می شوند.
  3. مواد افیونی تولید هورمون هیپوفیز و هیپوتالاموس را مختل می کند و باعث بی نظمی قاعدگی و توقف تخمک گذاری می شوند.
  4. سوءمصرف مواد مخدر و محرک مانند شیشه همچنین با رفتارهای جنسی پرخطر همراه است که می تواند باعث بارداری ناخواسته شود. رفتار جنسی پرخطر ممکن است منجر به عفونت های مقاربتی شود که منجر به ناباروری از جمله بیماری التهابی لگن می شود.
  5. مصرف شیشه همچنین می تواند منجر به کاهش وزن، تغذیه نامناسب، اختلال در خواب و بی حالی عمومی شود. هر یک از این عوارض جانبی می تواند چرخه قاعدگی و تخمک گذاری را مختل کند.

آیا می دانستید؟
شایع تاثیر مصرف شیشه در زنان ناهنجاری قاعدگی است. این ناهنجاری می تواند تا 10 ماه یا بیشتر پس از ترک شیشه باقی بماند. اعتیاد به شیشه در زنان سبب دوره های نامنظم قاعدگی طولانی یا کوتاه مدت می شود البته در این دوره احتمال قاعدگی بدون تخمک گذاری افزایش می یابد.

آیا مصرف شیشه بر اسپرم تاثیر دارد؟

استفاده از شیشه از بسیاری از جهات با باروری مردان تداخل دارد. زیرا استفاده طولانی مدت از شیشه:

  • سبب کاهش تعداد اسپرم می شود.
  • به اسپرم باقی مانده آسیب می رساند.
  • تحرک اسپرم کاهش می یابد.
  • آسیب DNA قابل توجهی روی اسپرم می گذارد.
  • سطح تستوسترون خون را کاهش می دهد.
  • عملکرد هورمون هایی که عملکرد تولید مثل سالم را حفظ می کنند را مهار می کند.

این اثراتی که بیان شد، وابسته به دوز مصرف و میزان اعتیاد به شیشه است. به این معنی که هر چه بیشتر از شیشه استفاده شود، تاثیر شیشه بر اسپرم بیشتر است

اثر اعتیاد شیشه روی باروری مردان

ناباروری در مردان بسیار کمتر از زنان است. مواد محرک مانند شیشه می توانند بر تولید طبیعی هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) تاثیر بگذارند که این امر بر تولید اسپرم تاثیر منفی خواهد داشت. باروی مردان ممکن است تحت تاثیر اختلال نعوظ و از دست دادن میل جنسی ناشی از مصرف شیشه و سبک زندگی ناسالم (که اغلب به دلیل اعتیاد به شیشه است) باشد.

به طور مثال:
عملکرد اسپرم در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری 22 درصد ضعیف تر است. نوشیدن بیش از حد الکل سبب کاهش تولید تستوسترون طبیعی شده و سطح هورمون زنانه (استروژن) را در مردان افزایش می دهد که این موضوع سبب کاهش تولید اسپرم، عملکرد نعوظ و میل جنسی می شود.

تاثیر مصرف شیشه در بارداری و جنین

تاثیر مصرف شیشه در بارداری و جنین نسبت به سایر مواد مخدر، الکل و کوکائین کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما مطالعات موردی و تحلیل های گذشته نگر که انجام شده است نشان داده که مصرف شیشه توسط مادر ممکن است با افزایش احتمالی نقایص متعددی همراه باشد. اعتیاد به شیشه در طول یا دوره بارداری یک خطر بزرگ برای مادر و جنین است. عواملی که هر دو را در حین اعتیاد شیشه تهدید می کند شامل:

  1. افزایش فشار خون
  2. جفت سر راهی
  3. جدا شدن جفت
  4. عفونت آمنیوتیک
  5. مرگ داخل رحمی جنین
  6. زایمان زودرس
  7. وزن کم نوزاد

انواع مختلف نقایص مادرزادی بر اثر اعتیاد به شیشه:

  1. ناهنجاری سیستم عصبی
  2. ناهنجاری سیستم قلب
  3. نقایص دستگاه گوارش
  4. بد شکلی اندام ها
  5. شکاف لب یا شکاف کام

آیا می دانستید؟
علاوه بر این، نقایص شناختی و اختلالات سلامت روان در نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری از شیشه استفاده کرده اند بسیار شایع است. زیرا متابولیسم های شیشه می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و کودکان را بسیار تحریک‌پذیرتر، مضطرب تر کرده و در رشد ذهنی طبیعی، اختلال ایجاد کند.

اثر اعتیاد شیشه روی شیردهی

مصرف شیشه آزاد سازی پرولاکتین را مهار می کند و در نتیجه شیر مادر کم می شود. با توجه به اینکه شیشه حاوی مواد سمی و ناخالصی های زیادی است از این رو اثرات مضر غیر قابل پیش بینی بر روی مادر و نوزاد او دارند. بنابراین زنانی که اعتیاد به شیشه دارند نباید نوزاد خود را شیر بدهند.

کلینیک ترک شیشه کیمیای رهایی

ترک اعتیاد شیشه یکی از الزامات برای افرادی است که درگیر سوءمصرف هستند و به دنبال راهی برای رهایی از چنگال این ماده خطرناک هستند. 

کلینیک کیمیای رهایی با بهره گیری از متخصصین مجرب و حرفه ای بهترین رویکردهای درمانی را برای ترک اعتیاد شیشه پیاده سازی می کند. در زیر بهترین روش ترک اعتیاد شیشه ذکر شده است که به طور اختصاصی برای هر بیمار اجرا می شود.

بهترین روش ترک شیشه:

  1. سم زدایی یا پاکسازی تدریجی شیشه
  2. سم زدایی یا پاکسازی سریع شیشه
  3. سم زایی یا پاکسازی فوق سریع شیشه
  4. روان درمانی 
  5. روان شناختی
  6. گروه حمایتی
  7. خانواده درمانی
  8. هیپنوتیزم
  9. شوک درمانی
  10. مشاوره پشتیبان
  11. درمان دارویی

منابع مقاله:

برخی از خدمات کلینک:

دارو درمانی در ترک اعتیاد

دارو درمانی یا فارماکوتراپی اصطلاحی است که برای استفاده از انواع دارو، در درمان بیماری ها به کار می رود. (بیشتر بخوانید)

دارو درمانی در ترک اعتیاد

یکی از کاربردهای بسیار مؤثر دارو در جامعه استفاده از دارو درمانی در ترک اعتیاد است . این فرایند زیر نظر متخصصان و با تجویز داروی مناسب و با در نظر گرفتن واکنش های بدن انجام می شود
اینجا کلیک کنید

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

در حقیقت رژیم درمانی به منظور پیشگیری از بیماری و درمان آن با هدف استفاده صحیح از مواد غذایی صورت می گیرد. (بیشتر بخوانید)

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

هر آنچه که در طول روز آشامیده و یا خورده می شود، نقش مهمی در سلامت شخص دارد. مخصوصاً هنگامی که فرد مصرف کننده مواد نیز باشد.
اینجا کلیک کنید

طب سوزنی در ترک اعتیاد

در طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف که بر روی مغز تاثیر گذار هستند کمک به راحت سازی درمان اعتیاد می کنیم. (بیشتر بخوانید)

طب سوزنی در ترک اعتیاد

طب سوزنی، روش درمانی از شاخه های طب چینی است که قدمت بالایی دارد. در طب سوزنی، سوزن های ریزی را در بدن افراد قرار می دهند تا باعث تعادل سازی انرژی های داخل بدن او شود
اینجا کلیک کنید

طب سنتی در ترک اعتیاد

طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش گیاهی و بدون خطر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

طب سنتی در ترک اعتیاد

مدت ها است که طب سنتی در ترک اعتیاد جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است. افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف میکنند، طبع و مزاج شان دچار تغییر میشود.
اینجا کلیک کنید