کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد
لگوی سایت کیمیای رهایی (ترک اعتیاد)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

6 باور غلط در خصوص مصرف شیشه برای اولین بار

چه باور های غلطی باعث شروع استفاده از شیشه می شود؟

افراد با انگیزه های مختلف و متفاوتی اقدام به مصرف مواد از جمله شیشه می کنند. بسیاری از مواقع، انگیزه مصرف مواد احساس کنجکاوی در مورد تاثیرات آن و یا کسب لذت است. اما واقعیت این است که در بسیاری از مواقع، شروع مصرف مواد به دلیل یک اشتباه یا شناخت و باور غلط است.

شیشه یا مت آمفتامین به شکل یک ماده کریستالی سفید رنگ است که افراد به شیوه های مختلفی آن را مصرف می کنند. همه اشکال مصرف شیشه سبب سرخوشی، اعتماد به نفس و آسایش روحی کاذب می شود. استفاده طولانی مدت از شیشه اما سبب وابستگی و اعتیاد و سایر مسائل می شود.

همان طور که شما و ما می دانیم! بسیاری از افسانه ها و باورهای غلط در مورد شیشه، چیزی جزء یک فریب نیست. برخی از افراد سودجو حقیقت را در پشت این ماده خطرناک پنهان می کنند. اما خورشید پشت ابر نمی ماند و بسیاری از افراد با دروغ های پشت پرده شیشه آشنا شدند.

در ادامه در مورد باورهای غلط شیشه به ذکر مواردی جالب و فریب انگیز می پردازیم.

مصرف شیشه که اعتیاد آور نیست

شاید بتوان گفت که شایع ترین باوری که موجب می گردد فرد جرات کند تا مصرف مت آمفتامین یا شیشه را تجربه کند این تصور نادرست است که ” مصرف شیشه اعتیاد آور نیست” ! در طی سال ها و قرن های گذشته در کشور ما، مواد غیر قانونی مورد مصرف، عمدتا مواد مخدر مانند تریاک و هرویین بوده اند، نتیجه این آشنایی فرهنگی این است که دانش و شناخت مردم در کشور ما از اعتیاد و نشانه های ترک آن، بیشتر وجود علایم شدید جسمی مانند درد شدید، بی خوابی، اسهال و استفراغ، تعریق ، … می باشد. این در حالی است که شناخت مردم از اعتیاد به مواد غیر قانونی جدید، از جمله مواد محرک و شیشه کاملا نادرست و ناکافی است. واقعیت این است که هسته اصلی اعتیاد به مواد، مستقل از وجود علایم جسمی آن است و وجود علایم جسمی، فقط یک نشانه از مجموعه علایم بروز اعتیاد در فرد می باشد، به عبارتی فرد می تواند یک اعتیاد کامل و تمام عیار به مواد بسیار اعتیادآور پیدا کند، در حالی که در زمان قطع مصرف مواد اصلا علائم جسمی قابل توجهی پیدا نکند. مواد محرک از جمله کوکایین، آمفتامین، مت آمفتامین از موادی هستند که قطع مصرف آنها با بروز علایم جسمی شدید همراه نیست. هسته اصلی بیماری اعتیاد “اجبار روانی” فرد مصرف کننده به ادامه مصرف از ماده ایست که عوارض بسیاری بر سلامت و اعتبار فرد ایجاد کرده است. اجباری که با هیچ تلاشی یا راهی قابل کنترل و مهار نیست!

شیشه میتواند مواد مخدر را از بدن بشورد

شیشه یک ماده غیر قانونی محرک است، در نتیجه اثرات این ماده در بسیاری از مواقع متضاد با اثرات مواد مخدری مانند تریاک و هرویین است. برای مثال، مصرف مت آمفتامین یا شیشه برخلاف مخدرها که موجب سستی، خواب آلودگی، آرامش شدید و کم تحرکی می گردند، موجب افزایش انرژی، بی خوابی، ایجاد بی قراری و حملات اضطراب و افزایش تحرک می گردد. این اثرات متضاد با مخدر ها در بسیاری از افراد این تصور نادرست را ایجاد کرده است که شیشه ضد مواد مخدر است یا حتی می تواند موجب شستشوی مواد مخدر از بدن گردد.

این باور نادرست در اوایل دهه 1380 در کشور ما چنان فراگیر شده بود که بعضی از مصرف کنندگان مواد سبک تر مانند تریاک با انگیزه درمان اعتیاد خویش، اقدام به مصرف شیشه نمودند. واقعیت این است که شیشه ماده ای سنگین تر و خطرناک تر از مواد مخدر قبلی مانند تریاک و هرویین است و ترک اعتیاد به شیشه بسیار سخت تر است و حتی در صورتی که بتواند موجب قطع ماده مخدر قبلی مصرفی شخص باشد، عملا اعتیاد شدید تر و خطرناک تری ایجاد می کند. ترک مواد مخدر با مت آمفتامین یا شیشه دقیقا مانند این است که یک معتاد به تریاک بخواهد با جایگزین کردن هرویین به جای تریاک، ماده مصرفی قبلی خود را ترک کند، طبیعتا این فرد معتاد به تریاک بسیار راحت تر می توانست مصرف تریاک را قطع نماید، اما اعتیاد او به هرویین بسیار شدید تر است. اگرچه باید توجه داشت که حتی اعتیاد به تریاک نیز یک بیماری کامل و آسیب رسان می باشد.

شیشه باعث بی خوابی و افزایش تمرکز و انرژی و توانایی یادگیری می شود

بسیاری از افراد، مصرف مواد محرک مانند شیشه را نه به قصد لذت، بلکه با هدف بهبود تمرکز و افزایش توانایی یادگیری انجام می دهند، مثلا ممکن است دانشجویانی در روزهای قبل از امتحان اقدام به مصرف مواد محرک نمایند. هرچند استفاده از مقادیر بسیار کم مواد محرک با روش خوراکی موجب بهبود در تمرکز می گردد، ولی علاوه بر خطر ایجاد اعتیاد این بهبود تمرکز معمولا موجب بهبود عملکرد نمی شود، مفهوم آن این است که افراد وقتی از مواد محرک  و شیشه برای کسب نمرات بهتر استفاده می کنند، معمولا نمرات بهتری کسب نمی کنند.

مشکل ساز بودن شیشه به این دلیل است که در اولین دفعات مصرف، فرد برای چند ساعت علاوه بر احساس سرخوشی، احساس می‌کند انرژی او افزایش یافته و قادر است برای چندین ساعت بدون خستگی به فعالیت ادامه دهد. بسیاری از افراد تمایل دارند از این “بیخوابی مصنوعی ” استفاده نمایند، مثلاً ممکن است افرادی که تمایل  به بیدار ماندن طولانی‌ مدت برای رانندگی دارند، یا دانشجویانی که  میل دارند مدت طولانی بدون نیاز به خواب بیدار بمانند از این ماده شیشه با این هدف استفاده نمایند. از آنجایی که با مصرف شیشه، سریعا مواد موجود در سلول های مغزی به اتمام می‌رسند، دوره کم خوابی و افزایش انرژی دوامی ندارد و میزان خواب و انرژی فرد مصرف کننده علیرغم مصرف مداوم شیشه، سریعا به حد طبیعی برمی گردد، در واقع  پس از مدت بسیار کوتاهی تنها انگیزه مصرف، جلوگیری از حملات شدید  و غیر قابل کنترل خواب و پیشگیری از کاهش شدید انرژی می گردد. در واقع فرد با مصرف شدید شیشه فقط تلاش میکند خود را در سطح یک فرد طبیعی یا حتی کم تر از آن حفظ کند. 

برای داشتن تجربه ترک ایمن و بدون خطر با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۶۶۹۲۷۲89  /  ۰۲۱-۶۶۹۳۱۹۴۸ 

مصرف شیشه باعث لاغری می شود

از دیگر دلایل مصرف مت آمفتامین یا شیشه بخصوص در خانم ها، تمایل برای کاهش وزن است. واقعیت این است که مصرف شیشه موجب کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می گردد، اما این کاهش اشتها بسیار گذراست و حداکثر 6 هفته طول می کشد. در نتیجه پس از مدت کوتاهی، عموما فرد اشتهای قبلی خود را بدست می آورد و دوباره افزایش وزن می یابد. این در حالی است که مصرف روزانه شیشه ادامه می یابد و ترک اعتیاد به شیشه سخت می شود. اما در صورت قطع مصرف ماده شیشه، معمولا اشتها از میزان قبل شروع مصرف نیز بیشتر می شود و در نتیجه ممکن است حتی فرد دچار افزایش وزن در مقایسه با قبل از شروع مصرف این ماده گردد.

شیشه باعث افزایش میل و توان جنسی می شود

بسیار شنیده ایم که مصرف شیشه می تواند موجب افزایش رفتارهای جنسی گردد. هرچند در اولین دفعات مصرف ممکن است مصرف این ماده به خصوص در افرادی که زمینه ذهنی لازم را دارند واقعا موجب افزایش میل جنسی گردد، اما واقعیت این است که این موضوع در بسیاری از مواقع درست نیست و این ماده اکثرا میل جنسی را افزایش نمی دهد. مصرف مت آمفتامین یا شیشه بیش از آنکه موجب افزایش میل جنسی گردد، موجب ایجاد مهار گسیختگی رفتاری و افزایش تنوع طلبی بیمارگونه در ارتباطات جنسی می گردد. بدیهی است که این مهارگسیختگی ها و شرکت در روابط جنسی بیمارگونه عواقب بسیار شدید و خطرناک بهداشتی و اجتماعی بدنبال خواهد داشت. ادامه مصرف شیشه در اکثر موارد باعث ضعف شدید و ناتوانی جنسی در افراد مصرف کننده  می گردد.

مصرف شیشه سبب افزایش رابطه اجتماعی می شود.

یکی از جالب ترین باورها در مورد مصرف شیشه، افزایش رابطه اجتماعی افراد است. اما مت آمفتامین همیشه به معاشرت کمک نمی کند. یکی از عارضه های شایع مصرف شیشه، افزایش حس لذت و سرگرمی در محیط های اجتماعی است. از آن جایی که این ماده مانند سایر مواد محرک سبب افزایش اعتماد به نفس کاذب می شود از این رو افراد پرانرژی تر، هوشیار تر و اجتماعی تر می شوند با این حال هنگامی که فرد به مصرف شیشه ادامه دهد تمام تصوراتش در مورد حس افزایش رابطه اجتماعی مخدوش می شود. زیرا به جای افزایش معاشرت دچار اختلالات روان پریشی می شود که این امر روی روابط اثر گذاشته و سبب آسیب دیدن روابط اجتماعی می شود.

سوال: آیا افرادی که به شیشه اعتیاد پیدا کرده اند، درمان نمی شوند؟

واقعیت:

اگر چه فرد معتاد به شیشه نمی تواند به صورت خودسرانه و بدون نظارت پزشک و روانشناس از اعتیاد رهایی یابد، اما با درمان پزشکی و طبی می تواند سلامت جسمانی و عملکرد مغزی خود را بهبود بخشد و در یک فرایند برنامه ریزی شده زیر نظر روانشناس متخصص در درمان اعتیاد از وابستگی و اعتیاد به آن رهایی یابد. تصور نادرستی که بین افراد شایع شده است این است که ریکاوری و بهبود بعد از مصرف شیشه وجود ندارد. تصور نادرست این است که مصرف کننده شیشه قادر نیست اثرات شیشه بر روی مغز را از بین ببرد. مت آمفتامین سبب تغییر در ساختار مغز شده و عدم تعادل شیمیایی در مغز ایجاد می کند. این ماده با تاثیر بر گیرنده های دوپامین و آسیب به لوب پیشانی یا ماده خاکستری و … عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. استفاده طولانی مدت از مت آمفتامین سطح پروتئین و متابولیسم مغز را تغییر می دهد. اما با این حال، بیماران می توانند درمان شوند.

آنچه در انتها باید بدانید.

در این مقاله در مورد باورهای غلط در مورد شیشه که بین افراد رایج شده است به ذکر نکاتی پرداختیم. در نظر داشته باشید که هر یک از مواردی که در بالا ذکر شد، جزء فریب و امید واهی چیز دیگری نیست! شیشه ماده اعتیاد آور خطرناکی است که عوارض شدیدی داشته و سبب مشکلات عصبی می شود.

دقت داشته باشید که مصرف شیشه حتی یک یا دو بار می تواند از نظر فیزیولوژیکی سبب وابستگی شود از این رو نباید حتی یک بار برای رفع حس کنجکاوی شیشه مصرف کنید.

ترک اعتیاد شیشه و سم زدایی شیشه فرآیندی طولانی مدت است که اگر بدون نظارت پزشک و روانشناس خودسرانه انجام  شود، می تواند به تجربه ای دردناک تبدیل شود. از این رو اگر درگیر این ماده اعتیاد آور هستید و تمامی ابعاد زندگی شما در چنگال شیشه است، باید به روش اصولی برای ترک آن اقدام کنید. سم زدایی یا ترک شیشه به روش پزشکی و روانشناسی راه نجات شما از این ورطه وحشتناک است.

به خاطر داشته باشید که درمان تحت نظارت پزشک  و روانشناس متخصص مانع از بروز علائم ترک می شود بنابراین شما می توانید با دریافت رویکردهای درمانی مبتنی بر شواهد از وابستگی و اعتیاد به شیشه رهایی یابید.

مرکز ترک اعتیاد کیمیای رهایی با بهره مندی از متخصصین حرفه ای و مجرب خدمات درمانی و مشاوره ای را در بالاترین سطح برای بیماران ارائه می دهد. متخصصین این مجموعه تمامی عوامل موثر در اعتیاد به شیشه را در نظر گرفته و با توجه به شرایط جسمی و روحی بیمار بهترین درمان را ارائه می دهد.

درمان های پزشکی، روانشناسی، طب سوزنی، طب سنتی، گروه درمانی، خانواده درمانی و غیره در ترک شیشه بسیار اثر بخش و تاثیر گذار است. بهره مندی از درمان همه جانبه زیر نظر پزشک و روانشناس سبب شده است تا شیشه از زندگی افراد زیادی پاک شود. پاکسازی روحی، روانی و جسمی شما در دستان پزشک و روانشناس درمانگری است که سال ها وقت خود را برای مبارزه با موادی مانند شیشه و ترک متادون، درمان اکستازی و سایر مواد محرک مانند PCP  و …. گذرانده است و دارای تجربه کاری زیاد در زمینه درمان اعتیاد هستند.

برخی از خدمات کلینک:

دارو درمانی در ترک اعتیاد

دارو درمانی یا فارماکوتراپی اصطلاحی است که برای استفاده از انواع دارو، در درمان بیماری ها به کار می رود. (بیشتر بخوانید)

دارو درمانی در ترک اعتیاد

یکی از کاربردهای بسیار مؤثر دارو در جامعه استفاده از دارو درمانی در ترک اعتیاد است . این فرایند زیر نظر متخصصان و با تجویز داروی مناسب و با در نظر گرفتن واکنش های بدن انجام می شود
اینجا کلیک کنید

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

در حقیقت رژیم درمانی به منظور پیشگیری از بیماری و درمان آن با هدف استفاده صحیح از مواد غذایی صورت می گیرد. (بیشتر بخوانید)

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

هر آنچه که در طول روز آشامیده و یا خورده می شود، نقش مهمی در سلامت شخص دارد. مخصوصاً هنگامی که فرد مصرف کننده مواد نیز باشد.
اینجا کلیک کنید

طب سوزنی در ترک اعتیاد

در طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف که بر روی مغز تاثیر گذار هستند کمک به راحت سازی درمان اعتیاد می کنیم. (بیشتر بخوانید)

طب سوزنی در ترک اعتیاد

طب سوزنی، روش درمانی از شاخه های طب چینی است که قدمت بالایی دارد. در طب سوزنی، سوزن های ریزی را در بدن افراد قرار می دهند تا باعث تعادل سازی انرژی های داخل بدن او شود
اینجا کلیک کنید

طب سنتی در ترک اعتیاد

طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش گیاهی و بدون خطر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

طب سنتی در ترک اعتیاد

مدت ها است که طب سنتی در ترک اعتیاد جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است. افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف میکنند، طبع و مزاج شان دچار تغییر میشود.
اینجا کلیک کنید