دکتر منصور سیفی، مدیر کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی، با افشای اینکه سن شروع مصرف مواد مخدر و روان گردان به ۱۳ سالگی رسیده است، زنگ خطر را برای خانواده ها و سیاست گذاران اجتماعی به صدا درآورد.
او در بخشی از گفتگوی خود با انصاف نیوز، با تأکید بر کاهش ملموس سن اعتیاد در کشور، این بحران را با ذکر یک نمونه واقعی از پرونده های درمانی خود تشریح کرد: «بیماری داشتیم که تنها ۱۳ سال داشت، هم زمان “گل” (ماری جوانا) و “شیشه” (مت آمفتامین) مصرف می کرد و به دلیل شرایط بحرانی، سابقه فرار از خانه نیز در پرونده اش ثبت شده بود.»
دکتر سیفی با اشاره به ریشه های این معضل در نهاد خانواده افزود: «در بررسی این کیس خاص، مشخص شد که پدر و مادر این نوجوان نیز هر دو سابقه مصرف مواد روان گردان داشته اند.» این موضوع نشان دهنده تأثیر مستقیم الگوی رفتاری والدین بر آسیب پذیری فرزندان است.
این پزشک درمانگر اعتیاد در پایان با جمع بندی مشاهدات خود تأکید کرد که اغلب افرادی که امروز برای درمان اعتیاد مراجعه می کنند، زیر ۴۰ سال سن دارند که این آمار، گواهی بر جوان تر شدن جامعه درگیر با اعتیاد و لزوم بازنگری فوری در استراتژی های پیشگیری و درمان است.

