جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه ترس‌هایمان را به سلاحی برای پیشگیری و درمان اعتیاد تبدیل کنیم

چگونه ترس‌هایمان را به سلاحی برای پیشگیری و درمان اعتیاد تبدیل کنیم

جلسات تکامل فردی یکی از مراحل تکمیلی درمان در مرکز کیمیای رهایی است.

در این مرکز، علاوه بر درمان دارویی، مشاوره طولانی‌مدت روان‌شناسی و گروه درمانی، به جنبه‌های دیگر درمان نیز پرداخته می‌شود که یکی از این جنبه‌های مهم، “تکامل فردی” است.
دکتر منصور سیفی، موسس مرکز فوق تخصصی درمان اعتیاد کیمیای رهایی، شخصا بر مراحل درمان بیماران نظارت دارد و جلسات تکامل فردی به‌طور ویژه توسط ایشان اجرا می‌شود.
موسس کیمیای رهایی معتقد است: اگر خانواده‌ها با مسائل مرتبط با آسیب‌های اجتماعی آشنا باشند، به‌عنوان بخشی از مراحل درمان اعضای معتاد خود ایفای نقش می‌کنند.

هدف تکامل فردی چیست؟

وی افزود: هدف از جلسات تکامل فردی، تغییر نظام نگرش‌ها، تغییر در بینش و شناخت و در واقع، رسیدن به جهان بینی درست است.
دکتر سیفی، در تازه‌ترین جلسه تکامل فردی کیمیای رهایی، به بحث بسیار مهم ترس و لذت و تاثیر آن‌ها در زندگی و موضوع آسیب‌های اجتماعی پرداخت.
در این جلسه نیز، همانند جلسه‌های پیشین، دکتر سیفی با زبانی ساده و قابل فهم برای خانواده‌ها، موضوع ترس و لذت را تشریح کرد.

چگونه از ترس‌مان کمک بگیریم؟

دکتر سیفی گفت: انجام دادن یا انجام ندادن هر کاری، به دو احساس مهم انسان، یعنی لذت و ترس مربوط می‌شود.
وی افزود: حتما شما هم در زندگی خود این دو احساس را به کرات تجربه کرده‌اید.
پژوهش‌های متعدد نشان داده است، حدود ۲۰ درصد از میل به انجام هر کاری یا پرهیز از انجام آن، به حس لذ‌ت طلبی برمی‌گردد. در حالی‌که حدود ۸۰ درصد از میل به انجام کارها یا پرهیز از آن‌ها مربوط به ترس انسان است.
دکتر سیفی، معضل اعتیاد به مواد مخدر مانند (تریاک ، شیره ، کراک ، هروئینمواد محرک مانند (شیشه ، حشیش ، گل ، کوکائینالکل ، سیگار و سایر اعتیادها را نیز با موضوع لذت و ترس مرتبط دانست.
وی گفت: حالا باید ببینیم چگونه می‌شود از این وضعیت و عملکرد مغز، برای پیشگیری یا درمان اعتیاد استفاده کنیم.

ترس و پیشگیری و درمان اعتیاد از نگاه دکتر سیفی

جای ترس‌تان را عوض کنید!

موسس مرکز درمان فوق تخصصی اعتیاد کیمیای رهایی، در این زمینه افزود: به‌طور ساده باید بگویم، گاهی لازم است جای ترس‌هایمان را عوض کنیم و با همین عملکرد، از اعتیاد پیشگیری کنیم، یا به فرد برای ماندگاری در درمان اعتیاد به موادمخدر، روان‌گردان ، مواد توهم زا ، الکل یا سیگار کمک کنیم.
دکتر سیفی در توضیح این روش گفت: کسانی که دچار اعتیاد یا سایر آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، از آنچه باید بترسند، نمی‌ترسند و برعکس از چیزهایی می‌ترسند که آن‌ها را به سوی اعتیاد سوق می‌دهد.
وی با تاکید دوباره بر اینکه ۸۰ درصد رفتارها با ترس انسان مرتبط است، افزود: برای مثال، افراد با ترس از درد، تنهایی، یا ترس از خستگی و حتی گاهی ترس از رد شدن در امتحانات، به سوی موادمخدر و روان‌گردان، الکل یا سیگار می‌روند و به آن‌ها وابسته می‌شوند.

رمز موفقیت!

حالا در نظر بگیرید که این افراد، به جای ترس از این چیزها که برایشان راه‌حل‌های مناسب‌تری وجود دارد، ترس خود را بر رنج‌های اعتیاد یا بیماری‌های وحشتناک ناشی از مصرف الکل و سیگار متمرکز کنند.
وی گفت: اگر افراد آموزش ببینند، می‌توانند از ترس که یکی از حس‌های طبیعی انسان‌ است، برای پیشگیری از اعتیاد و حتی درمان آن استفاده کنند.
در واقع، فرد معتاد آنجا که باید بترسد، نمی‌ترسد و آنجا که ترس برایش ضروری است، به دلیل ناآگاهی از عملکرد مغز، بی‌مهابا به مصرف موادمخدر یا الکل می‌پردازد.

برای بیشتر دانستن چه کنیم؟

شایان ذکر است، خانواده‌هایی که مایل‌ هستند در خصوص آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد آگاهی علمی به دست آورند، می‌توانند با کلینیک کیمیای رهایی تماس بگیرند و برای شرکت در این جلسات ثبت‌نام کنند.

مطالبی که باید بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه عزیز، یک پیشنهاد فوق‌العاده برای شما! با این شماره تماس بگیر و بلافاصله ۱۵ درصد تخفیف دریافت کن!