کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد
لگوی سایت کیمیای رهایی (ترک اعتیاد)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا گل اعتیاد آور است : خیر مصرف ماری جوانا اعتیاد نمی‌آورد!

آیا مصرف گل اعتیاد آور است؟

اعتیاد به گل: ماریجوانا می‌تواند برای برخی از مصرف کنندگان مشکل ساز باشد. علی رغم تصورات غلطی که بین جوانان رایج است که مصرف گل یا ماری جوانا اعتیاد نمی‌آورد، باید به شما هشدار دهیم که مصرف گل با ایجاد وابستگی فیزیولوژیکی و روانی اعتیاد آور است.

تصورات غلط را چند لحظه کنار بگذارید و بدانید که واقعیت مصرف گل چیست. در یک کلام بله اعتیاد به گل رخ می‌دهد و پیامدهای ناخوشایندی به همراه دارد.ما در این مقاله در مورد خطرات اعتیاد به گل و درمان اعتیاد به ماریجوانا نکات مهمی را بیان کردیم.

آیا مصرف گل اعتیاد دارد؟

مصرف ماری جوانا می‌تواند منجر به وابستگی شود که به عنوان اختلال مصرف ماریجوانا شناخته می‌شود و در اکثر مواقع سبب اعتیاد می‌شود. بر اساس گزارشات اخیر افرادی که قبل از 18 سالگی مصرف ماریجوانا را شروع کرده‌اند، چهار تا هفت برابر بیشتر از بزرگ‌سالان در معرض اعتیاد به گل هستند. اختلال مصرف گل اغلب با وابستگی همراه است که در آن فرد در صورت عدم مصرف علائم ترک را احساس می‌کند. افرادی که به طور مکرر از ماری جوانا استفاده می‌کنند اغلب دچار:

  1. تحریک پذیری

  2. مشکلات خلقی (افسردگی)

  3. اختلالات خواب

  4. کاهش اشتها

  5. هوس و میل به مصرف گل

  6. بی قراری

  7. بیماری‌های مختلف فیزیکی

این علائم در اوایل ترک به اوج خود می‌رسد و تا ماه‌ها ممکن است ادامه پیدا کند.

وابستگی به ماری جوانا کی رخ می‌دهد؟

وابستگی به گل زمانی رخ می‌دهد که مغز با کاهش حساسیت به انتقال دهنده‌های عصبی اندوکابینوئید (مواد شیمیایی طبیعی مغز) به وجود مواد ماریجوانا عادت می‌کند و تنها در صورت حضور این مواد عملکرد خود را انجام می‌دهد.

اختلال مصرف ماری جوانا کی تبدیل به اعتیاد می‌شود؟

اختلال مصرف گل زمانی به اعتیاد تبدیل می‌شود که فرد نتواند مصرف گل را ترک کند. در این وضعیت با وجود پیامدهای منفی که در زندگی فرد به وجود آمده است اما از ترک گل عاجز است. مطالعات مختلفی نشان داده است که بین 9 تا 17 درصد کسانی که ماریجوانا مصرف می‌کنند به آن اعتیاد پیدا می‌کنند.

نشانه‌های اعتیاد به ماریجوانا چیست؟

  • مصرف ماریجوانا بیشتر از آنچه که خریداری شده است.

  • تلاش ناموفق در ترک گل

  • صرف زمان زیاد برای مصرف گل

  • استفاده از ماری جوانا حتی اگر باعث مشکلاتی در خانه، مدرسه، یا محل کار شود.

  • ادامه مصرف گل علیرغم مشکلات اجتماعی و روابط عاطفی

  • استفاده از ماریجوانا در موقعیت‌های پرخطر مانند رانندگی با ماشین

  • ادامه مصرف گل با وجود مشکلات جسمی یا روانی

  • نیاز به مصرف بیشتر گل برای رسیدن به اثرات سرخوشی

  • بروز علائم ترک  گل در صورت توقف مصرف 

کلینیک کیمیای رهایی یکی از مراکز معتبر در زمینه ترک گل یا ماریجوانا است. برای مطالعه بیشتر در مورد ترک گل در این مرکز می توانید مقاله بهترین روش ترک گل یا ماریجوانا را مشاهده بفرمایید.

ماری جوانای امروزی قدرت بیشتری در اعتیاد دارد.

قدرت گل یا ماریجوانا در چند دهه گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است! این جمله بدین معنا است که درصد اعتیاد به دنبال مصرف گل بیشتر شده است. در اوایل دهه 1990 میانگین مقدار THC  (مواد اعتیاد آور گل) کمتر از 4 درصد بود. اما در سال 2018 این مقدار به بیش از 15 درصد رسیده بود. امروزه مواد گل حتی می‌توانند سطوح بسیار بالاتری از THC را داشته باشند.

برخی از افرادی که دارای اختلال مصرف ماری جوانا هستند ممکن است نیاز به تعداد مصرف بیشتر ماری جوانا یا غلظت بیشتری از ماری جوانا در زمان مصرف  داشته باشند تا حالت “سرخوشی یا high” را تجربه کنند. هر چه مقدار تتراهیدروکانابینول (THC) در ماری جوانا بیشتر باشد (به عبارت دیگر، غلظت یا قدرت)، ممکن است اثرات قوی‌تری بر مغز داشته باشد. افزایش قدرت ماری جوانا این نگرانی را ایجاد می‌کند که عواقب مصرف ماری جوانا امروزه می‌تواند بدتر از گذشته باشد (به ویژه در جوانانی که تازه مصرف گل را شروع کرده‌اند و یا نوجوانانی که مغز آن‌ها در حال رشد است.)

گل اعتیاد دارد

محققان در حال تلاش برای شناسایی عواقب مصرف ماری جوانای امروزی بر مغز که غلظت بالایی THC دارد، هستند. نکته قابل توجه این است که امروزه میزان بستری اورژانس افرادی که گل مصرف کرده‌اند، نسبت به گذشته بیشتر شده است.اعتیاد به گل بیشتر در نوجوانی و جوانی تشخیص داده می‌شود. با این حال مصرف تفریحی گل سبب شده است تا میزان اعتیاد گل در افراد مسن نیز افزایش یابد. نشانه‌ها و علائم رفتاری و فیزیکی وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده اعتیاد به گل باشد.

علائم اعتیاد به گل

  • تغییرات رفتاری

  • تغییرات خلقی

  • تصورات تحریف شده و غیر واقعی

  • اختلال در هماهنگی 

  • مشکل در تفکر و حل مسئله

  • مشکلات مداوم در یادگیری، حافظه و عدم تمرکز

سایر علائم سوءمصرف و اعتیاد به ماریجوانا شامل:

  • قرمز شدن، تار و خون آلود شدن چشم

  • سرفه مداوم و پر خلط

  • ضربان قلب تند

  • گرسنگی

  • خشک شدن دهان

  • اضطراب، پارانویا یا ترس

  • ضعیف شدن حافظه

  • از دست دادن کنترل

  • آهسته شدن واکنش‌ها

درمان اعتیاد ماریجوانا در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی

بهترین روش ترک گل مشابه سایر برنامه های درمانی برای ترک مواد محرک مانند حشیش است. 

در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی از درمان‌های مبتنی بر شواهد مانند ترک گل به روش ماتریکس، درمان شناختی رفتاری، تقویت انگیزه و سایر رویکردهای معتبر علمی استفاده می‌شود. بسته به وضعیت فرد و سابقه سوء مصرف مواد مخدر و … گزینه‌های درمان اعتیاد گل اجرا می‌شود.

آنچه در آخر باید بدانید.
برخی از افرادی که از ماریجوانا استفاده میکنند، دچار اختلال مصرف ماریجوانا می شوند، به این معنی که نمی توانند مصرف ماریجوانا را متوقف کنند، حتی اگر باعث ایجاد مشکلات سلامتی و اجتماعی در زندگی آن ها شود. باید بدانید که شما هم از اعتیاد در امان نیستید، پس این گفته که “من جنبه بالایی دارم، حواسم هست که معتاد نشوم، من تفریحی گل مصرف می کنم، با یکی دوبار مصرف گل چیزی نمیشه!” جز تصور غلط چیزی نیست. اگر شما و یا یکی از عزیزانتان درگیر اعتیاد به گل هستید، همین الان برای درمان ترک اعتیاد ماریجوانا اقدام کنید. می توانید با تماس با کارشناسان ما در مورد برنامه های درمانی برای ترک گل اطلاعات کاملی کسب کنید.

سؤالات رایج در مورد اعتیاد به گل

1. آیا گل اعتیاد میاره؟

هم موسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر (NIDA) و هم کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ماری جوانا را به عنوان یک داروی اعتیادآور شناسایی می‌کنند.

2. ازدواج با فرد معتاد به گل؟

ازدواج با فرد معتاد یکی از چالش برانگیزترین مواردی است که یک نفر می‌تواند در زمان ازدواج با آن مواجه شود. اگر دلبسته شخصی هستید که اعتیاد به گل دارد، باید هوشیار باشید که اعتیاد به گل می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی مشترک را تحت تأثیر قرار دهد.

3. مصرف گل در نوجوانان

تغییرات رفتاری فرزندان، سرخ شدن چشم‌ها، پرخاشگری، کندی ریتم کلام و … در نوجوانان می‌تواند زنگ خطری باشد که شاید فرزند شما دچار مشکلی شده است. مصرف گل در نوجوانان بیشتر جنبه تفریحی دارد اما غافل از اینکه اعتیاد در کمین آن‌ها نشسته است!

4. مواد اعتیاد آور گل چیست؟

مواد مخدر گل نوعی گیاه است که حاوی ماده شیمیایی به نام کانابیس است که از آن به عنوان ماده توهم زا نیز نام می‌برند. این گیاه با دارا بودن میزان 24 درصد THC  اثرات اعتیادآوری به همراه دارد و فرد در مصرف مداوم اعتیاد به گل پیدا می کند 

 

منابع مقاله:

تیمی از بهترین متخصصان و پزشکان حرفه‌ای در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی آماده خدمت به شما عزیزان هستند. (مشاهده سایر اعضاء)

برخی از خدمات کلینک:

دارو درمانی در ترک اعتیاد

دارو درمانی یا فارماکوتراپی اصطلاحی است که برای استفاده از انواع دارو، در درمان بیماری ها به کار می رود. (بیشتر بخوانید)

دارو درمانی در ترک اعتیاد

یکی از کاربردهای بسیار مؤثر دارو در جامعه استفاده از دارو درمانی در ترک اعتیاد است . این فرایند زیر نظر متخصصان و با تجویز داروی مناسب و با در نظر گرفتن واکنش های بدن انجام می شود
اینجا کلیک کنید

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

در حقیقت رژیم درمانی به منظور پیشگیری از بیماری و درمان آن با هدف استفاده صحیح از مواد غذایی صورت می گیرد. (بیشتر بخوانید)

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

هر آنچه که در طول روز آشامیده و یا خورده می شود، نقش مهمی در سلامت شخص دارد. مخصوصاً هنگامی که فرد مصرف کننده مواد نیز باشد.
اینجا کلیک کنید

طب سوزنی در ترک اعتیاد

در طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف که بر روی مغز تاثیر گذار هستند کمک به راحت سازی درمان اعتیاد می کنیم. (بیشتر بخوانید)

طب سوزنی در ترک اعتیاد

طب سوزنی، روش درمانی از شاخه های طب چینی است که قدمت بالایی دارد. در طب سوزنی، سوزن های ریزی را در بدن افراد قرار می دهند تا باعث تعادل سازی انرژی های داخل بدن او شود
اینجا کلیک کنید

طب سنتی در ترک اعتیاد

طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش گیاهی و بدون خطر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

طب سنتی در ترک اعتیاد

مدت ها است که طب سنتی در ترک اعتیاد جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است. افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف میکنند، طبع و مزاج شان دچار تغییر میشود.
اینجا کلیک کنید