کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد
لگوی سایت کیمیای رهایی (ترک اعتیاد)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش و مشاوره برای خانواده معتادان با بهترین متخصصین

3 min

اعتیاد همه را تحت تاثیر قرار می دهد، نه فقط فردی که با سوء مصرف و اعتیاد دست و پنجه نرم می کند. در این مقاله نکات مفیدی وجود دارد که می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا با اعتیاد یکی از عزیزان خود کنار بیایند و روش های بهبودی را پیش ببرند. 

خواندن این مقاله 10 دقیقه از زمان شما را می گیرد اما می تواند راه گشای عالی برای نجات از این بلای خانمان سوز باشد.

اگر شما در خانواده خود فردی دارید که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند ممکن است سوالات و نگرانی های زیادی داشته باشید، مانند:

  1. چگونه با اعتیاد مقابله کنیم؟
  2. چگونه از عزیزان خود حمایت کنیم؟
  3. چگونه گروه های حمایتی برای خانواده های معتادان پیدا کنیم؟
  4. تکنیک های خانواده درمانی در اعتیاد چیست؟
  5. آموزش خانواده معتادان چگونه است؟

جواب سوالات شما در این مقاله نهفته است، کافیست صبور باشید و تا انتهای این مقاله ما را یاری کنید تا چشمه نوری در روابط تیره خانواده شما پیدا شود.

با ما همراه باشید.

چرا شرکت در جلسات آموزش خانواده معتادان برای ترک مهم است؟

نقش آموزش خانواده در موفقیت درمان معتادان جهت ترک اعتیاد

اعتیاد ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، حتی در جوامعی که پر از افراد دوست داشتنی و متشخّص است.

 زمانی که اعتیاد پدیدار می شود، اعضای خانواده و دوستان نیز اغلب تحت تاثیر اعتیاد قرار می گیرند، به همین دلیل علاوه بر انجام اقداماتی برای کمک به فرد درگیر اعتیاد، برای اعضای خانواده و دوستان نیز مهم است که درک درستی از اعتیاد و چگونگی تداوم مراقبت از سلامت خود داشته باشند. 

این موضوع به افراد مصرف کننده و خانواده آن ها کمک می کند عشق و حمایتی که فرد برای بهبودی نیاز دارد، از سوی خانواده فراهم شود.

 در اینجا 3 نکته مهم بازگو می شود که می تواند به شما به عنوان خانواده فرد معتاد کمک کند.

1. تا حد امکان در مورد اعتیاد بیاموزید.

  • آموزش خانواده یا خانواده درمانی می تواند از سرزنش خودداری کند. 
  • به جای اینکه باور کنیم اعتیاد فرد از ضعف، بی اراده بودن یا لجبازی ناشی می شود، ممکن است درک این نکته مفید باشد که واقعاً چگونه اعتیاد از تغییرات درون مغز ناشی می شود. 
  • درک این موضوع که اعتیاد یک انتخاب نیست ممکن است به شما کمک کند تا خشم و رنجشی را که ممکن است در مورد اعتیاد عزیزان تان احساس می کنید را رها کنید.

منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می تواند به خانواده ها در یادگیری اعتیاد کمک کند. سایت کلینیک کیمیایی رهایی به صورت کامل و مبسوط در مورد انواع اعتیادها، خطرات، علائم، نحوه واکنش مغز به هر ماده مخدر و راه های بهبودی، مقالات متعددی دارد.

همچنین در مقالات سایت کلینیک کیمیایی رهایی، مطالعاتی که تیم های تحقیقاتی برای درمان و ترک اعتیاد به کار  می برند ارائه شده است که از این دانش می توان به تقویت حس امید در خانواده استفاده کرد. 

با هر پیشرفتی در زمینه درمان و ترک اعتیاد می توان احساس اطمینان بیشتری پیدا کرد که اعتیاد را می توان درمان و بر آن غلبه کرد.

2. تشکیل گروه حمایتی برای آموزش خانواده معتادان جهت ترک اعتیاد

  • ارتباط با افرادی که اعضای خانواده آن ها درگیر اعتیاد است و از این مشکل رنج می برند، می تواند نقطه امیدی برای تغییر رفتار باشد. 
  • در این گروه های حمایتی فضای امنی ایجاد می شود که اعضای خانواده می تواند در مورد اعتیاد بیاموزند، بحث کنند و با اعتیادی که در میان عزیزان آن ها است کنار بیایند.

گروه حمایتی در موارد زیر کمک کننده است:

  1. یافتن کیفیت زندگی  بهتر
  2. کمتر کردن مشکلات متعدد با فرد درگیر اعتیاد
  3. کاهش سطح استرس
  4. بهبود سلامت روانی

این موارد اهداف عالی هستند که جلسات گروه حمایتی می تواند در ارتقای آن کمک کند. با رفتن به یک جلسه و گوش دادن به صحبت سایر خانواده ها، احساس انزوا و شک به تدریج محو می شود. 

خانواده ها در گروه حمایتی ممکن است مهارت هایی برای مدیریت بهتر مشکلات بین فردی برای ترک اعتیاد را کسب کنند.

3. بهره مندی از جلسات خانواده درمانی با روان شناس مجرب

  • اعضای خانواده افراد درگیر اعتیاد اغلب در مورد رفتاری که به آنها آسیب می زند صحبت نمی کنند.
  • اگر اعضای خانواده از دعوا کردن با عزیزانشان خسته شده باشند ممکن است از وی دوری کنند. در نهایت در صورت تداوم اعتیاد یا خود را سرزنش می کنند یا فرد معتاد را به خاطر ناراحتی خود سرزنش می کنند.
  • این سکوت و یا بازی سرزنش می تواند خانواده را از دریافت کمک باز دارد. اعضای خانواده ممکن است به تنهایی ابزاری برای کمک به فرد معتاد نداشته باشند و یا فاقد انرژی لازم برای کمک به خود و فرد درگیر اعتیاد باشند.

بنابراین:

برنامه های خانواده درمانی برای از بین بردن بی اعتمادی و احساس گناه با ارائه فرصتی به همه افراد طراحی شده است تا اعضای خانواده احساس کنند که شنیده می شوند.

برنامه خانواده درمانی می تواند:

  1. به اعضای خانواده کمک کند تا خود و یکدیگر را درک کنند و به شیوه ای سالم با تعارضات کنار بیایند.
  2. سبب افزایش حس همدلی افراد خانواده به همدیگر می شود.
  3. با ارائه ابزار و تکنیک های سبب تسریع روند ترک اعتیاد می شود.

جلسات آموزش خانواده برای ترک اعتیاد بسیار مهم است بنابراین حذف یک جلسه – به ویژه برای خانواده هایی که تعارضات زیادی دارند اکیدا توصیه نمی شود.

آموزش خانواده معتادان برای ترک اعتیاد یعنی چی؟

خانواده درمانی برنامه اطلاعاتی و پشتیبانی آموزشی است که متخصصین حرفه ای و با تجربه ارائه می دهند که شامل موضوعات زیر می شود:

شامل موضوعات زیر می شود:

آشنایی با اعتیاد

  1. تعریف اعتیاد
  1. ویژگی های افراد در معرض خطر اعتیاد به الکل و مواد مخدر
  1. تاثیر مواد مخدر روی عملکرد بدن
  1. راه های بهبودی

تاثیر خانواده بر اعتیاد

  1. مدیریت بازیابی روابط خانواده
  1. چرایی اعتیاد فرد
  1. تغییر رفتار
  1. تمرین رفتاری 
  1. پاداش برای بهبود وضعیت خانواده

توسعه مراحل پیشرفته در آموزش خانواده

  1. تداوم مراقبت برای ترک اعتیاد فرد درگیر
  1. توجه به سیر بهبودی
  1. مداخله تاثیر گذار در مواجهه با فرد درگیر اعتیاد

آیا خانواده درمانی صرفا برای صرف کردن وقت در کلینیک های ترک اعتیاد است و کمکی به فرد درگیر اعتیاد و خانواده وی نمی کند؟

پاسخ در زیر آورده شده است.

آیا شما می دانید که فرد درگیر اعتیاد از نظر روحیه بسیار حساس است و تک تک رفتارها و صحبت های افراد خانواده می تواند در تشدید یا بهبود وضعیت روحی آن ها تاثیر گذار باشد؟!

نقش روابط بر مدیریت اعتیاد بسیار مهم است و نمی توان آن را انکار کرد. حال تصور کنید که فرد درگیر اعتیاد که بیشترین زمان خود را در خانه و در کنار اعضای خانواده سپری می کند، چقدر می تواند از رفتار خانواده تاثیر بپذیرد؟

جواب این است که آموزش خانواده برای ترک اعتیاد، شعار نیست واقعیتی است که دیر یا زود باید به آن پی ببرید و برای درمان اعتیاد اعضای خانواده خود به آن چنگ بزنید.

خانواده نقش بزرگی در روند بهبودی اعتیاد ایفا می کنند، بنابراین برای همسران، خواهران، برادران، فرزندان و دوستان مهم است که بدانند چگونه به فرد درگیر اعتیاد کمک کنند.

مطالعه مقالات مربوط به ترک انواع مواد اعتیاد آور زیر هم کمک شایانی در درمان عزیزانتان به شما خانواده های گرامی می کند

تکنیک های مشاوره خانواده برای ترک اعتیاد

در برنامه خانواده درمانی شما یاد می گیرید که:

1. انتظارت را مدیریت کنید.

زمانی که یک فرد معتاد وارد پروسه ترک اعتیاد می شود و خانواده سفر بهبودی را آغاز می کند، حس امیدی در تمام اعضای خانواده پدیدار می شود که می تواند هیجان انگیز باشد. این حس که “سرانجام اعتیاد در حال رسیدگی است.” و یا “بالاخره اوضاع بهتر خواهد شد.”

متاسفانه ممکن است زمان زیادی طول بکشد که رفتارها و الگوهای مرتبط با اعتیاد واقعاً تغییر کنند. فرد ممکن است عادت های قدیمی خود را حفظ کند یا از روند بهبودی ناامید شود. گاهی اوقات این تغییرات کند ممکن است منجر به ناامیدی شود.

عود اعتیاد ممکن است بسیار ناراحت کننده و ناامید کننده باشد. در این لحظات، یادآوری این نکته مفید است که عود کردن اعتیاد به معنای شکست برای عزیزتان یا شما نیست!  

زیرا اعتیاد یکی بیماری مزمن است که عود را به بخشی طبیعی از روند بهبودی تبدیل می کند.

 در حالی که می توان برای جلوگیری از عود اعتیاد اقداماتی انجام داد، اما بدانید که بهبودی یک سفر مادام العمر با فراز و نشیب است و نه یک رویداد ناگهانی!

برای موفق شدن در پروسه درمان یا ترک اعتیاد باید:

  • انتظارات خود و سایر خانواده را مدیریت کنید.
  • توجه کنید که بهبود روابط به زمان و تلاش نیاز دارد.
  • از زمان هایی که کنار هم هستید حتی اگر شرایط بهبودی ایده ال نیست، لذت ببرید و فعالانه همدیگر را حمایت کنید.
  • حتی اگر همه چیز کامل نباشد، همچنان که با هم برای یک زندگی عاری از اعتیاد کار می کنید، می توانید روابط را عمیق تر کنید.

2. شرایط شادی و مفرح را خلق کنید.

زمانی که افراد خانواده با شادی مسئول بهبودی اعتیاد هستند، مدیریت انتظارت کمی آسان تر است. این بدان معنا است که هر عضو خانواده باید برای انجام کاری که آرامش بخش و رضایت بخش است، وقت بگذارد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. ساز زدن
  2. عکاسی از طبیعت
  3. بازی با بچه ها
  4. باغبانی
  5. آشپزی
  6. کاردستی و ..

این فعالیت ها و سایر فعالیت های مشابه می تواند باعث ایجاد حس شادی در افراد شود و حس کارآمدی و ارزش خود را حفظ کنند و به تقویت سلامت روان کمک کند.

3. ورزش منظم داشته باشید.

شروع روز با دویدن سریع یا پایان دادن روز کاری با شنا کردن ممکن است تصور هر خانواده ای نباشد، اما جلسات ورزشی می تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد. 

  • ورزش توانایی اثبات شده برای کاهش استرس و افسردگی دارد. در واقع بر طبق نظرسنجی انجام شده 43 درصد از بزرگسالان برای مقابله با استرس از ورزش کردن استفاده می کنند.
  • کشش ماهیچه ها و فشار آوردن روی تاندون ها، مغز را وادار می کند تا مواد شیمیایی از جمله دوپامین و اکسی توسین (هورمون های شادی بخش) را آزاد کند.
  • جلسات ورزش با انرژی بالا می تواند به خانواده ها کمک کند تا نگرانی و استرس خود را به روش های سالمی تخلیه کنند تا به دیگران آسیب نرساند و زخم های ماندگاری ایجاد نکنند. 
  • این یک راه کار فوق العاده برای تداوم مسیر بهبودی اعتیاد است و شروع آن نسبتا آسان است. کافیست اراده کنید.

4. برنامه خواب و بیداری منظمی داشته باشید.

برخی از رفتارهای اعتیاد آور خطرناک اغلب در نیمه شب رخ می دهند. افراد درگیر اعتیاد می توانند در نیمه شب با دلال ها ملاقات کنند، بیش از حد مصرف کنند یا در مهمانی های شبانه خطرناک شرکت کنند. 

جای تعجب نیست که برخی از خانواده ها در روند بهبودی برای ترک اعتیاد با مشکلات خواب فرد معتاد دست و پنجه نرم می کنند زیرا بخش هایی از مغز آنان آماده وقوع بحران شبانه در شب بعدی است.

از دست دادن ریتم منظم خواب می تواند روند بهبودی را دشوارتر کند به عنوان مثال افرادی که به مدت یک هفته فقط 4.5 ساعت در شب می خوابند، سطح بالاتری از عصبانیت، استرس، غم و خستگی ذهنی را احساس کردند. 

افراد برای داشتن حس خوب نیاز به خواب دارند و خانواده ها زمانی که از نظر جسمی و روحی شاداب هستند بهتر می توانند به بهبودی و درمان اعتیاد کمک کنند. ایجاد یک برنامه خواب منظم با ساعت خواب و بیداری ثابت می تواند به مغز برای خواب عمیق کمک کند.

کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی روشی نوین برای ترک اعتیاد

در حالی که تغییر سبک زندگی می تواند برای  خانواده هایی که در بحران اعتیاد هستند، کمک شایانی کند اما اعتیاد می تواند زخم های عمیقی ایجاد کند که اغلب نیاز به یک روان شناس حرفه ای و مجرب است تا بتواند این زخم ها را التیام بخشد.

 تحقیقات نشان داده است که خانواده افراد درگیر اعتیاد سطوح بالاتری از افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند. همچنین ممکن است اعضای خانواده از انجام هر کاری که برای روند بهبودی موثر است سرباز زنند زیرا احساس فرسودگی و خستگی می کنند.

بدون ترس از قضاوت و سرزنش کردن در کیمیای رهایی روند درمان اعتیاد را آغاز کنید.

  • جلسات روان درمانی و آموزش خانواده در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی مکانی امن برای اعضای خانواده است تا آشکارا صحبت کنند و مشکلات را حل کنند.
  • از رویکردهای مبتنی بر شواهد و گایدلاین محور برای روان درمانی و خانواده درمانی بهره می گیرد.

برخی از رویکردهای انجام شده در کلینیک کیمیای رهایی:

  1. نحوه برخورد صحیح با افکار و عادات مخرب
  2. کنترل استرس
  3. کار کردن روی مهارت ها و توانایی ها
  4. مدیریت خشم
  5. کنار گذاشتن رفتارهای مخرب و توجه به روان خود و اعضای خانواده
  6. افزایش قدرت تصمیم گیری
  7. آموزش چگونگی برخورد با لغزش و عود در بیماران
  8. آموزش مهارت های ارتباطی
  9. کنترل احساسات و هیجانات مخرب مثل احساس گناه و تقصیر و خود سرزنشگری 
  10. و غیره ………

کلام آخر از آنچه خانواده معتاد باید بداند.

حجم باور نکردنی اطلاعات غلط در مورد اعتیاد در سایت ها وجود دارد. متاسفانه گاهی اوقات حتی جامعه پزشکی می تواند از زبانی استفاده کند که انگ اعتیاد را در جامعه ترویج دهد. حتی اعضای خانواده ممکن است از دوستان، همکاران و حتی اقوام سخنان تند در مورد اعتیاد بشنوند، مثبت ماندن در چنین شرایطی سخت است اما خانواده ها می توانند بخشی از این تغییر باشند. این تغییر تنها با ایجاد دیدگاه متفاوت در مورد اعتیاد رخ می دهد. 

جلسات آموزش خانواده شروع کننده این تغییر است

تیمی از بهترین متخصصان و پزشکان حرفه‌ای در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی آماده خدمت به شما عزیزان هستند. (مشاهده سایر اعضاء)

برخی از خدمات کلینک:

دارو درمانی در ترک اعتیاد

دارو درمانی یا فارماکوتراپی اصطلاحی است که برای استفاده از انواع دارو، در درمان بیماری ها به کار می رود. (بیشتر بخوانید)

دارو درمانی در ترک اعتیاد

یکی از کاربردهای بسیار مؤثر دارو در جامعه استفاده از دارو درمانی در ترک اعتیاد است . این فرایند زیر نظر متخصصان و با تجویز داروی مناسب و با در نظر گرفتن واکنش های بدن انجام می شود
اینجا کلیک کنید

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

در حقیقت رژیم درمانی به منظور پیشگیری از بیماری و درمان آن با هدف استفاده صحیح از مواد غذایی صورت می گیرد. (بیشتر بخوانید)

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

هر آنچه که در طول روز آشامیده و یا خورده می شود، نقش مهمی در سلامت شخص دارد. مخصوصاً هنگامی که فرد مصرف کننده مواد نیز باشد.
اینجا کلیک کنید

طب سوزنی در ترک اعتیاد

در طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف که بر روی مغز تاثیر گذار هستند کمک به راحت سازی درمان اعتیاد می کنیم. (بیشتر بخوانید)

طب سوزنی در ترک اعتیاد

طب سوزنی، روش درمانی از شاخه های طب چینی است که قدمت بالایی دارد. در طب سوزنی، سوزن های ریزی را در بدن افراد قرار می دهند تا باعث تعادل سازی انرژی های داخل بدن او شود
اینجا کلیک کنید

طب سنتی در ترک اعتیاد

طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش گیاهی و بدون خطر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

طب سنتی در ترک اعتیاد

مدت ها است که طب سنتی در ترک اعتیاد جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است. افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف میکنند، طبع و مزاج شان دچار تغییر میشود.
اینجا کلیک کنید