کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد
لگوی سایت کیمیای رهایی (ترک اعتیاد)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین قرص برای ترک شیشه : آیا قرصی برای رهایی وجود دارد؟

بهترین قرص برای ترک شیشه

قرص برای ترک شیشه یکی از روش های درمان برای ترک اعتیاد این ماده مخدر است. شیشه که با نام مت آمفتامین نیز شناخته می شود یک محرک بسیار اعتیادآور است که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد.

با وجود عواقب و پیامدهای زیاد مصرف شیشه، اما متاسفانه بسیاری از مردم با اعتیاد به شیشه دست و پنجه نرم می کنند. اعتیاد به شیشه یک مشکل جدی بهداشت عمومی در سراسر جهان است که پیامدهای پزشکی، روانپزشکی، اجتماعی و اقتصادی به همراه دارد. خوشبختانه چندین گزینه درمانی برای ترک اعتیاد شیشه وجود دارد که می تواند برای شروع زندگی دوباره کمک کننده باشد.

درمان شیشه با دارو واقعیت است یا شعار؟

در نظر داشته باشید که در حال حاضر هیچ دارویی به طور خاص، برای تسهیل روند ترک شیشه تولید نشده است. اما با این حال، چند دارو وجود دارد که می توان از آن ها برای کمک به کاهش برخی علائم ترک اعتیاد شیشه استفاده کرد.

اهمیت مصرف داروی ترک شیشه

شیشه باعث افزایش میزان دوپامین در مغز می شود. دوپامین یک ماده شیمیایی طبیعی در مغز است که در انگیزه و رفتارهای پاداش دهنده نقش مهمی ایفا می کند. شیشه سبب افزایش دوپامین مغز می شود و عملکرد مغز را به خودش وابسته می کند. برای رهایی از این وابستگی و کاهش علائم ترک، از داروهای ترک شیشه استفاده می شود.

انواع قرص برای ترک شیشه

مصرف شیشه در کوتاه مدت هم بسیار خطرناک است و باید هر چه سریع تر درمان آن را شروع کرد. قبل از آغاز روند ترک اعتیاد به شیشه بهتر است با متخصص خبره مشورت کنید. در زیر لیستی از انواع قرص ضد شیشه آورده شده است که هر کدام باید براساس صلاحدید پزشک تجویز شود.

  • بوپروپیون
  • مودافینیل
  • فلوکستین
  • گاباپنتین
  • b2

بوپروپیون برای ترک شیشه

بوپروپیون با نام (ولبان) داروی ضدافسردگی است و برای درمان اختلال افسردگی ماژور، اختلال خلقی فصلی و وسواس اجباری کاربرد دارد.
این دارو برای کمک به ترک سیگار نیز استفاده می شود و ثابت شده است که این دارو برای کمک به کاهش میل به مواد مخدر و محرک بسیار مفید است.
بوپروپیون یک مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین- دوپامین است. این بدین معنی است که این دارو، سبب بازیافت (بازجذب) نوراپی نفرین و دوپامین در مغز را مسدود می کند. در نتیجه این مکانیسم سبب افزایش هر دو انتقال دهنده عصبی در مغز و افزایش تعامل آن ها با نورون ها برای انجام اثرات خاص آن ها می شود.

بوپروپیون چگونه به عنوان قرص ضد شیشه استفاده می شود؟

شیشه یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که باعث آزاد شدن انتقال دهنده عصبی مانند بوپرپیون (مانند دوپامین، نوراپی نفرین) و سروتونین می شود و علاوه بازجذب دوپامین و نوراپی نفرین را مسدود می کند. این اثرات مانند بوپروپیون است، بنابراین می توان از این دارو برای درمان شیشه استفاده کرد. بوپروپیون میل و یا هوس مصرف شیشه را کاهش می دهد. علائم ترک شیشه را کم می کند. در واقع بوپروپیون بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد، و این باعث می شود که کاندید مناسب برای قرص ضد شیشه باشد.

نکاتی در مورد ترک اعتیاد شیشه با بوپروپیون

  • بوپرپیون در افرادی که دوزهای کم تا متوسط شیشه را مصرف می کنند، موثرتر عمل می کند.
  • بوپروبیون خوراکی به همراه نالترکسون تزریقی شواهد امیدوار کننده ای برای ترک اعتیاد شیشه نشان داده است.

مودافینیل برای ترک شیشه

این دارو که برای درمان نارکوپلسی (حمله خواب) و ADHD (بیش فعالی بزرگسالان) استفاده می شود، می تواند برای کاهش هوس ها و همچنین مشکلات خواب ناشی از مصرف شیشه، به کار رود.

مودافینیل چگونه به عنوان قرص ضد شیشه استفاده می شود؟

مودافینیل در کاهش اثرات شناختی شیشه مانند:

  • از دست دادن حافظه
  • الگوی خواب نامنظم
  • کاهش هوشیاری
  • کاهش دقت پاسخ به واکنش های محیطی
  • کاهش توجه موثر است.

مودافینیل با مسدود کردن گیرنده های دوپامین سبب افزایش قابل توجه این ماده می شود و همچنین سبب افزایش عملکردهای شناختی مانند توجه، حافظه، خواب منظم و …. می شود. رفع ولع مصرف و الگوی خواب مختل کننده در ترک، از دیگر اثرات این دارو است، که سبب تسهیل روند ترک اعتیاد شیشه می شود.

نکاتی در مورد ترک اعتیاد شیشه با مودافینیل

مودافینیل در کاهش شدت اعتیاد به شیشه موثر است.

توجه داشته باشید که درمان اصلی ترک شیشه، روان درمانی زیر نظر روانشناس است و دارو ها فقط به عنوان دارو های کمکی برای کاهش عوارض مصرف شیشه استفاده می شود. هرگز نباید این دارو ها بدون نسخه و تجویز پزشک استفاده شود.

فلوکستین و ترک اعتیاد شیشه

فلوکستین (Prozac) می تواند برای کمک به بیماران، برای غلبه بر حملات پانیک و کاهش سایر علائم اضطراب و افسردگی به کار رود.

فلوکستین چگونه به عنوان قرص ضد شیشه استفاده می شود؟

فلوکستین یک مهارکننده بازجذب سروتونین (انتقال دهنده عصبی که در تنظیم خلق و خوی نقش دارد) است. مصرف کنندگان شیشه تا حدی به دلیل ترشح بیش از حد سروتونین در مغز، وضعیت غیرعادی را تجربه می کنند. می توان فرض کرد که برخی از همان مسیرهای عصبی که، باعث آزاد شدن بیش از حد سروتونین ناشی از فلوکستین می شوند، در آزاد سازی دوپامین ناشی از شیشه نیز نقش دارند. بنابراین اگر فردی فلوکستین مصرف کند، به مرور ولع مصرف شیشه در او کاهش می یابد.

نکاتی در مورد ترک اعتیاد شیشه با فلوکستین
فلوکستین یک داروی پر کاربرد برای درمان افسردگی است. این دارو برای کنترل اختلالات خلقی بوجود آمده در فرد، به دلیل مصرف شیشه، استفاده می شود.

قرص گاباپنتین برای ترک شیشه

گاباپنتین (نورونتین) از داروهای پرمصرف ضد صرع است. همچنین برای کاهش درد کمر و گرفتگی عضلات و پا درد موثر است.

گاباپنتین چگونه به عنوان قرص برای ترک شیشه استفاده می شود؟

گاباپنتین از طریق مهار گیرنده های خاصی در مغز (α₂/δ-1) سبب کاهش ولع مصرف شیشه می شود.

نکاتی در مورد ترک اعتیاد شیشه با گاباپنتین
این دارو با کمک به کنترل خشم و کاهش اضطراب، به فرد کمک می کند تا در مسیر بهبودی باقی بماند.

نکته : دارو درمانی فقط به کنترل علایم و کاهش عوارض قطع مصرف شیشه کمک میکند و به تنهایی نمی تواند درمان مناسبی باشد.

قرص ب2 برای ترک شیشه

قرص بوپرنورفین از رایج ترین داروها است که برای درمان اعتیاد استفاده می شود. بوپرنورفین آگونیست افیونی است که با اتصال به گیرنده های افیونی در مغز و فعال کردن آن ها، اثراتی مشابه مواد افیونی ایجاد می کند، اما این اثرات به مراتب، کمتر از اثرات مواد افیونی مخدر است.

قرص B2 چگونه به عنوان قرص ضد شیشه استفاده می شود؟

قرص بوپرنورفین برای ترک اعتیاد شیشه نیز استفاده می شود. زیرا یک آگونیست قوی گیرنده های مورفین است که به کاهش ولع مصرف شیشه کمک می کند.

نکاتی در مورد ترک اعتیاد شیشه با بوپرنورفین
اثر اوج دوپامین بر اثر مصرف شیشه بعد از استفاده از بوپرنورفین کاهش می یابد. این امر می تواند برای کاهش ولع مصرف شیشه کاربرد داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه بازگیری با بوپرنورفین به مقاله قرص بوپرنورفین چیست؟ درمان با قرص B2 چگونه است؟ مراجعه کنید 

داروهای ترک شیشه در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی

کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی با در نظر گرفتن شرایط بیمار و همچنین بیماری های زمینه ای و شدت و نوع علائم ترک شیشه، بهترین رویکرد درمانی را برای افراد بیمار در نظر می گیرد. در این مرکز متخصصین با تجربه، بهترین داروی ترک شیشه را جهت کاهش علائم ترک و ولع مصرف تجویز می کنند؛ به گونه ای که:

  1. عوارض جانبی این دارو روی بیمار اثر جدی نگذارد.
  2. قرص ضد شیشه اثر خوبی روی ترک اعتیاد شیشه داشته باشد.
  3. ولع مصرف شیشه در افراد کم شود.
  4. علائم ترک فیزیکی و علائم روانی ترک شیشه کاهش یابد.

مصرف قرص برای ترک شیشه در خانه

مت آمفتامین ماده ای است که اگر فردی بیش از یک یا دوبار از آن استفاده کند، احتمال وابستگی به آن زیاد است. زمانی که فرد به شیشه وابسته شود و به صورت خودسرانه اقدام به ترک کند، علائم ترک بروز می کند. علائم ترک شیشه در طول یا بعد از سم زدایی شیشه ممکن است بروز کند. مصرف قرص ضد شیشه برای رهایی از علائم ترک به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک، ممکن است خطرات زیادی به همراه داشته باشد. از جمله:

  • تداخل دارویی
  • واکنش آلرژیک شدید
  • اعتیاد مجدد
  • شرایط تهدید کننده زندگی
  • مرگ

آنچه در آخر باید در مورد داروی ترک شیشه بدانید.

برای درمان و ترک اعتیاد شیشه باید از درمانگران و پزشکان جهت فرایند بازگیری کمک گرفت. برای مثال، می توان از درمان شیشه با دارو استفاده کرد که انواع قرص برای ترک شیشه، توسط پزشک تجویز می شود. اگر فردی به شیشه وابستگی و اعتیاد پیدا کند، آیا راه حلی برای درمان نیست؟ به خاطر داشته باشید که هر دردی دوا دارد! ترک شیشه نیز درمان مخصوص خود را دارد.  برای تماس با کارشناسان ما می توانید با شماره تلفن های مرکز تماس بگیرید.

منابع مقاله:

تیمی از بهترین متخصصان و پزشکان حرفه‌ای در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی آماده خدمت به شما عزیزان هستند. (مشاهده سایر اعضاء)

برخی از خدمات کلینک:

دارو درمانی در ترک اعتیاد

دارو درمانی یا فارماکوتراپی اصطلاحی است که برای استفاده از انواع دارو، در درمان بیماری ها به کار می رود. (بیشتر بخوانید)

دارو درمانی در ترک اعتیاد

یکی از کاربردهای بسیار مؤثر دارو در جامعه استفاده از دارو درمانی در ترک اعتیاد است . این فرایند زیر نظر متخصصان و با تجویز داروی مناسب و با در نظر گرفتن واکنش های بدن انجام می شود
اینجا کلیک کنید

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

در حقیقت رژیم درمانی به منظور پیشگیری از بیماری و درمان آن با هدف استفاده صحیح از مواد غذایی صورت می گیرد. (بیشتر بخوانید)

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

هر آنچه که در طول روز آشامیده و یا خورده می شود، نقش مهمی در سلامت شخص دارد. مخصوصاً هنگامی که فرد مصرف کننده مواد نیز باشد.
اینجا کلیک کنید

طب سوزنی در ترک اعتیاد

در طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف که بر روی مغز تاثیر گذار هستند کمک به راحت سازی درمان اعتیاد می کنیم. (بیشتر بخوانید)

طب سوزنی در ترک اعتیاد

طب سوزنی، روش درمانی از شاخه های طب چینی است که قدمت بالایی دارد. در طب سوزنی، سوزن های ریزی را در بدن افراد قرار می دهند تا باعث تعادل سازی انرژی های داخل بدن او شود
اینجا کلیک کنید

طب سنتی در ترک اعتیاد

طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش گیاهی و بدون خطر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

طب سنتی در ترک اعتیاد

مدت ها است که طب سنتی در ترک اعتیاد جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است. افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف میکنند، طبع و مزاج شان دچار تغییر میشود.
اینجا کلیک کنید