کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد
لگوی سایت کیمیای رهایی (ترک اعتیاد)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای کامل حمایت از فرد معتاد به هروئین برای اطرافیان

چگونه معتاد به هروئین کمک کنیم

هروئین یک ماده مخدر بسیار خطرناک و اعتیاد‌آور است. مصرف این ماده حتی در کشورهایی که بخشی از مواد مخدر بصورت قانونی خرید و فروش می‌شود، نیز غیر قانونی است.از آنجا که مصرف کنندگان ماده مخدر هروئین، بسیار سریع به مصرف دوزهای بالاتر روی می‌آورند و به عبارتی، دوز‌های پایین هروئین در آن­ها حالت نئشگی را ایجاد نمی‌کند، اعتیاد و وابستگی شدید در خصوص هروئین بسیار شایع است.

اما در این مقاله، هدف ما آموختن روش های ترک هروئین به شما نیست، ما اینجا به شما یاد می‌دهیم چگونه به عنوان یک دوست، شریک زندگی، پدر یا مادر و … برای یک فرد معتاد به هروئین منجی باشید.کمک به یک فرد معتاد به هروئین کار بسیار دشواری است اما یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تاثیرگذار در بهبود فرد معتاد، “حمایت اجتماعی” است. احساس همدلی و پشتیبانی یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های لازم در تسریع و ماندگاری درمان فرد معتاد به هروئین خواهد بود. برای اینکه در گذر از این مرحله دشوار، برای دوست و یا شریک زندگی‌تان، نقش یک ناجی را ایفا کنید باید جنبه های مختلف اعتیاد به هروئین را بشناسید و آن‌ها را به خوبی درک کنید.

هروئین و اعتیاد به آن را به خوبی بشناسید

هروئین یکی از مشتقات نیمه مصنوعی مرفین است که با انجام تقطیر از مرفین به دست می‌آید مرفین یک ماده طبیعی است که از عصاره­ی دانه های نوع خاصی از خشخاش به دست می‌آید. یک تغییر شیمیایی جزئی در مولکول های مرفین، ماده مخدر هولناکی به اسم هروئین را بوجود می‌آورد که به مراتب اعتیادآور تر از مرفین است.

استعمال هروئین به روش‌های تدخین، استنشاق از راه بینی و استعمال وریدی (تزریق) معمول است.

رویارویی با شخص معتاد به هروئین

در رویایی با شخصی که به مصرف هروئین وابسته است، لازم است مواردی را رعایت کنید. برای آشنایی با این موارد لیست زیر را مطالعه کنید و قبل از رفتن به خط بعدی، مطمئن شوید که مطالب قبلی را فقط نخوانده اید بلکه به خوبی درک کرده اید.

  • زخم زبان کشنده تر از افیون است

شاید عنوان این پاراگراف برای شما کمی اغراق‌آمیز بنظر بیاید اما با ما همراه باشید تا به شما بگوییم زبان صحبت کردن با افراد وابسته به مواد مخدر، تا چه اندازه بر مسیر زندگی آن‌ها تاثیرگذار است. با وجود آن‌که سال‌هاست اعتیاد به عنوان یک مشکل پزشکی و روانپزشکی در جوامع علمی مطرح می‌شود، اما علی­رغم تلاش‌های فراوان برای فرهنگ سازی در مواجهه با افراد مبتلا به بیماری اعتیاد، هنوز هم این موضوع یک ننگ اجتماعی بسیار بزرگ، برای عده‌ی کثیری از افراد و خانواده‌ها به شمار می‌رود.

  • در گام اول باید بپذیریم که اعتیاد جرم نیست بلکه بیماری‌ست.
  • استفاده از عناوینی مانند “معتاد”، “عملی”، “بنگی” و عناوینی از این قبیل شاید برای شما تنها یک کلمه باشد، اما برای فرد مبتلا به اعتیاد می‌تواند نابود‌کننده باشد. به یاد داشته باشید که کلمات می‌توانند مانند گلوله‌ها عمل کنند!
  • در مکالمه با فرد مبتلا، هیچ‌گاه شخصیت او را با مصرف مواد توصیف نکنید. به عبارت ساده تر به او این اطمینان را بدهید که مصرف مواد مخدر، بیماری‌ست که به آن مبتلاست و هیچ ارتباطی به چیزی که او واقعا هست، ندارد.
  • وقتی از ترک اعتیاد با او صحبت می‌کنید از عبارتی مانند “پاکی” برای کسی که موارد مصرف نمی‌کند و “آلودگی” برای فرد مبتلا به اعتیاد، استفاده نکنید.
  • هرقدر زبان شما، همدلانه تر و دوستانه تر باشد نتایج بهتر خواهد بود، تحقیر و توهین، احساس بیهودگی، مفید نبودن و پوچی را در فرد مبتلا به اعتیاد افزایش می‌دهد و ممکن است دوز مصرف او به مراتب افزایش یابد.

   از یک متخصص ماهر کمک بگیرید

یک مشاور که در زمینه درمان اعتیاد تخصص دارد می‌تواند به شما بسیار کمک کند. مشاور شما به عنوان فردی که موضع شخصی در قبال موضوع اعتیاد دوست و یا شریک زندگی­تان ندارد، می تواند از بیرون ماجرا، جریانات را رصد کند و شما را به خوبی در مسیر ترک اعتیاد، همراهی کند. مشاوران برای همدلی، تشویق و حمایت آموزش دیده اند، پس انتظار نداشته باشید که تأثیر همراهی یک فرد عادی مشابه مداخله­ ی یک متخصص آموزش دیده و ماهر باشد. بهتر است به جای کمک گرفتن از افراد خانواده و دوستان نزدیک، به علم اعتماد کنید.

  • نگرانی‌هایتان را مستقیما با فرد مبتلا به بیماری اعتیاد درمیان بگذارید

سعی کنید در یک زمان مناسب که فرد در حین استفاده از مواد نیست، با او راجع به نگرانی‌های­تان در خصوص مصرف هروئین صحبت کنید. مؤکدا در نظر داشته باشید که از زبان تحقیرآمیز استفاده نکنید و او را آماج حمله و توهین قرار ندهید. در عوض به او بگویید در خصوص شغل، روابط خانوادگی و یا دوستانه، رابطه زناشویی و … برایش نگران هستید و از مداخلات علمی که مشاورتان به شما آموزش داده است نیز در این گفتگو استفاده کنید.

  • سعی نکنید از احساسات او استفاده کنید

تهدید، التماس، قسم دادن و دلسوزی نمی‎‌تواند فرد معتاد به هروئین را برای ترک مواد متقاعد کند. وابستگی او به هروئین بسیار پیچیده تر از آن است که فقط به این دلیل که شما می‌خواهید، بتواند آن را ترک کند. پس به یاد داشته باشید که تهدید‌های شدید شاید بتواند به صورت مقطعی تأثیرگذار باشد اما به صورت دراز مدت، هرگز!

فرد معتاد تنها در صورتی به ترک مواد روی می‌آورد که آمادگی کافی برای این موضوع در او ایجاد شود.گاهی لازمه این آمادگی این است که شخص، سیاه ترین نقطه ­ی زندگی خود را به لحاظ شغلی، خانوادگی، مالی و … که همراه با ناامیدی ست، تجربه کند، اما این موضوع برای همه افراد لازم نیست و می‌توان زودتر از این‌ها به فریادشان رسید!

  • عشق خود را از یک بیمار مبتلا به هروئین دریغ نکنید!

به دوست، همکار، شریک زندگی و یا عضو خانواده تان که درگیر اعتیاد به هروئین است، عشق و همدلی خود را بی دریغ، اهدا کنید.به او بگویید که حاضر هستید در مراحل درمان او را همراهی کنید و از پشتیبانی او خسته نمی‌شوید. شاید در مقابل پیشنهاد همدلانه‌تان، با عصبانیت روبرو شوید، اما احساسات خود را کنترل کنید و آگاه باشید که پرخاشگری از نشانه­های مصرف مواد مخدر است.

برای داشتن تجربه ترک ایمن و بدون خطر با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۶۶۹۲۷۲89  /  ۰۲۱-۶۶۹۳۱۹۴۸ 

باید و نباید های دوره درمان اعتیاد به هروئین

اگر دوست، همکار، همسر و یا یکی از افراد خانواده شما که معتاد به مصرف هروئین است، تصمیم به درمان گرفت باید مواردی را در برخورد با او تنظیم کنید:

  1. مواضع خود را در قبال فرد معتاد به هروئین روشن کنید

درست است که در مطالب قبلی، لزوم حمایت و همدلی از فرد مبتلا به اعتیاد را به درستی عنوان کردیم اما باید در خصوص یک موضوع بسیار مراقب و محتاط باشید.گاهی رفتار‌های همدلانه‌ی شما، مورد سواستفاده فرد مبتلا به هروئین، قرار می‌گیرد و ممکن است کمک‌های شما، ناخواسته باعث افزایش طول مدت اعتیاد او باشد.اگر هنوز در درک پاراگراف بالا با مشکل مواجه هستید مثال زیر را با دقت بخوانید:

تصور کنید که همسر شما، معتاد به هروئین است. او می‌داند که شما دوستش دارید و برای درمان او حاضر به فداکاری و همدلی هستید اما ممکن است این وابستگی شما، زمینه سوء استفاده را فراهم کند. مثلا همسرتان بخواهد شما را برای پول مورد فشار قراردهد. در اینگونه موارد باید صریح و شفاف مواضع خود را بیان کنید و از آن‌ها عقب‌نشینی نکنید.“نه” شنیدن گاهی بسیار کمک‌کننده خواهد بود. پس ازآن به درستی استفاده کنید!

  • هرگز بر خطاهای فرد معتاد به هروئین سرپوش نگذارید

مصرف کننده هروئین، باید بداند که اعتیاد او چه عواقب نامطلوبی در پی دارد. او باید مستقیما با عواقب مصرف موارد مواجه شود.هرگز بر خطاهای او سرپوش نگذارید و مسئولیت های او اعم از وظایف شغلی و یا خانوادگی را به عهده نگیرید.

  • آماده بازگشت فرد معتاد به مصرف دوباره مواد باشید!

تعداد بسیار کمی از افراد معتاد به هروئین می‌توانند بعد از سم‌زدایی، همچنان بر تصمیم خود باقی بمانند.وابستگی به هروئین، تنها جسمی نیست. وابستگی روانی شخص به مصرف هروئین، می‌تواند او را وسوسه کند تا حتی بعد از ترک، دوباره مصرف هروئین را آغاز کند.اگر برای شخص مبتلا به اعتیاد همچین اتفاقی افتاد، او را سرزنش و تخریب نکنید، ایمان خود را حفظ کنید و دوباره او را تشویق کنید.باید بدانید که عود کردن دوباره این بیماری، طبیعی‌ست!

  • همدلی و صبر برای درمان فرد معتاد به هروئین، لازم است

در طول دوره درمان و یا بعد از آن، مرتبا از شخص معتاد به هروئین راجع به وضعیت اعتیاد او سوال نکنید. در نظر داشته باشید که ترک مواد، فرآیندی ساده و خطی مانند رفتن از نقطه الف به نقطه ب نیست. این مسیر پر از فراز و فرود و دشواری‌ست. اگر دائما فرد معتاد به هروئین را مورد سوال قرار دهید، به او نق بزنید، به رفتارهایش مشکوک باشید و او را باور نکنید، از شما دور می‌شود و دیگر با شما صادق نخواهد بود. به جای این رفتارها، همدلی و حمایت خود را به او ثابت کنید تا با شما صادق باشد.

در نهایت به خاطر داشته باشید روند ترک اعتیاد به هروئین، روندی سخت، پیچیده و نیازمند مداخلات تخصصی یک مشاور حرفه ای در این خصوص است. مداخلات غیر‌ تخصصی ممکن است منجر به مقاومت فرد معتاد به هروئین در مقابل درمان شود. اگر دوست، شریک زندگی و یا یکی از افراد خانواده شما با اعتیاد به هروئین درگیر است، قبل از هر اقدامی بهتر است از یک متخصص در زمینه ترک اعتیاد کمک بگیرید.

 متخصصان کلینیک کیمیای رهایی با سال ها تجربه موفق در زمینه درمان اعتیاد به هروئین در این مسیر سخت در کنار شما هستند.پ

برخی از خدمات کلینک:

دارو درمانی در ترک اعتیاد

دارو درمانی یا فارماکوتراپی اصطلاحی است که برای استفاده از انواع دارو، در درمان بیماری ها به کار می رود. (بیشتر بخوانید)

دارو درمانی در ترک اعتیاد

یکی از کاربردهای بسیار مؤثر دارو در جامعه استفاده از دارو درمانی در ترک اعتیاد است . این فرایند زیر نظر متخصصان و با تجویز داروی مناسب و با در نظر گرفتن واکنش های بدن انجام می شود
اینجا کلیک کنید

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

در حقیقت رژیم درمانی به منظور پیشگیری از بیماری و درمان آن با هدف استفاده صحیح از مواد غذایی صورت می گیرد. (بیشتر بخوانید)

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

هر آنچه که در طول روز آشامیده و یا خورده می شود، نقش مهمی در سلامت شخص دارد. مخصوصاً هنگامی که فرد مصرف کننده مواد نیز باشد.
اینجا کلیک کنید

طب سوزنی در ترک اعتیاد

در طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف که بر روی مغز تاثیر گذار هستند کمک به راحت سازی درمان اعتیاد می کنیم. (بیشتر بخوانید)

طب سوزنی در ترک اعتیاد

طب سوزنی، روش درمانی از شاخه های طب چینی است که قدمت بالایی دارد. در طب سوزنی، سوزن های ریزی را در بدن افراد قرار می دهند تا باعث تعادل سازی انرژی های داخل بدن او شود
اینجا کلیک کنید

طب سنتی در ترک اعتیاد

طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش گیاهی و بدون خطر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

طب سنتی در ترک اعتیاد

مدت ها است که طب سنتی در ترک اعتیاد جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است. افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف میکنند، طبع و مزاج شان دچار تغییر میشود.
اینجا کلیک کنید