کلینیک کیمیای رهایی مرکز معتبر و مجاز برای درمان سوء مصرف مواد
لگوی سایت کیمیای رهایی (ترک اعتیاد)
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم ترک شیشه: از عمق خماری تا عوارض بعد از ترک

علائم ترک شیشه

سوءمصرف شیشه یک مشکل بزرگ است که به دلیل قدرت این مواد می تواند منجر به وابستگی سریع و اعتیاد شود. مصرف کنندگان و معتادان وابسته به شیشه هنگام ترک به احتمال خیلی زیاد علائم ترک شیشه را تجربه میکنند که تا چند هفته نیز ادامه می یابد.
علائم ترک شیشه به صورت خودسرانه ناتوان کننده و دردناک است. این امر می تواند منجر به مصرف دوباره شیشه شود و چرخه اعتیاد را تداوم بخشد. اما آیا هیچ روشی برای کاهش علائم ترک و عوارض بعد از ترک شیشه وجود ندارد؟ این علائم و عوارض ترک شیشه چه مواردی هستند و چگونه می توان با آن ها مقابله کرد؟

نشانه های ترک شیشه و خماری آن چیست؟

ترک اولیه شیشه که به طور متوسط تا حدود 2 هفته طول می کشد، می تواند شامل چندین علامت باشد.

  1. علائم ترک شیشه در کوتاه
  2. مدت شامل موارد زیر است:
  3. کم آبی بدن
  4. سردرد
  5. درد و اسپاسم عضلانی
  6. تغییرات اشتها
  7. هوس شدید مصرف شیشه
  8. روان پریشی
  9. خستگی
  10. اضطراب
  11. بی خوابی
  12. علائم ترک شیشه در طولانی

مدت شامل موارد زیر است:

  1. افسردگی
  2. خواب نامنظم
  3. هوس مصرف شیشه
  4. اضطراب
  5. مسائل روان شناختی

بدترین علائم ترک شیشه چیست؟

کم آبی بزرگترین نگرانی است. در طول مرحله ترک و بعد از ترک شیشه بیماران ممکن است دچار پارانوئید، توهم و اضطراب شدید شوند. دومین مشکل بی خوابی و افسردگی همراه با ولع مصرف شدید است که مقابله با ترک شیشه را دشوار می کند.

پس چه باید کرد؟
درمان اعتیاد و کاهش عوارض بعد از ترک شیشه چیز غیر ممکنی نیست! زیرا می توان با پایبند بودن به اصول درمان اعتیاد به شیشه به راحتی این مرحله سخت و دشوار را پشت سر گذاشت. دقت کنید به شرطی که پایبند باشید.

هشدار:
با توجه به اینکه عوارض بعد از ترک شیشه معمولا پس از هفته اول از بین می روند اما افراد ممکن است در تلاش برای مقابله با علائمی مانند روان پریشی با مشکلاتی مواجه شوند، به همین دلیل است که پزشک مجرب در کلینیک ترک اعتیاد داروهای ضد روان پریشی را برای کاهش علائم تجویز می کند.

نشانه های رایج ترک شیشه و خماری آن چیست؟

تجربه ترک شیشه برای همه متفاوت است اما علائم و نشانه های خاصی وجود دارد که رایج هستند. اگر علائم شدید بود باید در اسرع وقت به پزشک اطلاع داده شود.

  • اضطراب
  • خواب آلودگی و خستگی
  • افسردگی
  • روان پریشی
  • هوس و ولع مصرف شیشه
  • افزایش اشتها

اضطراب

اضطراب در میان افرادی که در حال ترک شیشه هستند بسیار رایج است. مطالعات نشان داده است که میزان اختلالات اضطرابی در بین افرادی که شیشه استفاده می کنند تا 30 % تخمین زده می شود.

خستگی و خواب آلودگی

هنگام استفاده از شیشه، افراد اغلب احساس بیش فعالی دارند و دوست ندارند زیاد بخوابند. در طول ترک شیشه، آن ها اغلب برعکس عمل می کنند. به خصوص در هفته اول ترک افراد بسیار غیرفعال، خسته و خواب آلود هستند. علائم خستگی معمولا در روز پنجم ترک اعتیاد شیشه به اوج خود می رسد که در طی آن افراد به طور متوسط 11 ساعت در روز می خوابند. (که این پدیده با پرخوابی شناخته می شود.) دیدن رویاهای واضح غیر معمول نیست اما این خواب ها در هفته اول معمولا فروکش می کند.

افسردگی

داشتن خلق و خوی ضعیف، افسرده و بی انرژی در حین ترک شیشه طبیعی است. برای اکثر افراد این علائم تا پایان هفته سوم از بین می رود. اگرچه افسردگی می تواند برای برخی از افراد تا طولانی مدت ادامه یابد.

روان پریشی

روان پریشی عمدتا می تواند نشانه ای از ترک شیشه باشد و عمدتا شامل توهمات پس از ترک شیشه است. شنیدن، دیدن و احساس چیزهایی که وجود ندارند. همچنین ممکن است شامل هذیان هایی باشد که در آن تفکرات و حرفایی که از نظر فرد درست به نظر می رسند اما در واقعیت واقعی نیستند.

هوس مواد مخدر و شیشه

اکثر افرادی که شیشه را کنار می گذارند، تمایل شدیدی به مصرف شیشه دارند. آن ها هوس و ولع شیشه را به گونه ای تجربه می کنند که در بین افرادی که از مواد مخدر و اعتیاد آور دست می کشند رایج است.

افزایش اشتها

در حین مصرف شیشه، افراد اغلب دچار کمبود اشتها هستند. این وضعیت در طول ترک شیشه تغییر می کند که در طی آن افراد احتمالا میل شدیدی به کربوهیدارت ها، غذاهای قندی و نشاسته ای دارند (به ویژه در ابتدی تر و معمولا تا هفته دوم و سوم ادامه می یابد.)

مدت و شدت علائم ترک شیشه

تحقیقات نشان داده است که خروج شیشه از بدن در دو مرحله اتفاق می افتد:

  1. فاز اول در طول 24 ساعت اول پس از آخرین مصرف که علائم در اوج خود هستند و به تدریج کاهش می یاند.
  2. فاز دوم حدود دو تا سه هفته ادامه می یابد و شدت کمتری دارد.

هشدار:
گاهی اوقات افراد عوارض بعد از ترک شیشه را برای ماه ها تجربه می کنند که به عنوان سندروم ترک پس از حاد”Post-acute-withdrawal syndrome)” شناخته می شود.

شدت علائم ترک شیشه به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل:

  1. مدت زمان مصرف
  2. میزان مصرف شیشه
  3. میزان وابستگی فرد به شیشه
  4. سلامت روانی و جسمی فرد قبل و در حین مصرف مت آمفتامین
  5. کیفیت شیشه ای که استفاده می کرده است.
  6. سابقه مصرف سایر مواد مخدر و محرک

ترک شیشه چقدر طول می کشد؟

به عنوان یک قاعده کلی هر چقدر مدت طولانی تری از شیشه استفاده شده باشد، علائم و عوارض بعد از ترک شیشه بدتر خواهد بود. همین امر در مورد سن نیز صدق می کند هرچقدر افراد مسن تر باشند معمولا علائم بدتری را نسبت به افراد جوان تر تجربه می کنند.

 ترک اعتیاد به محرک شیشه و کاهش علائم خماری

چندین گزینه درمانی برای ترک اعتیاد شیشه وجود دارد که می تواند به کاهش عوارض بعد از ترک شیشه کمک کند. ترک مت آمفتامین می تواند فرایندی دشوار باشد اما با توجه به اثرات استفاده از شیشه بر بدن و ذهن قطعا ارزش تلاش را دارد.

انواع روش درمان ترک شیشه

رویکرد سم زدایی و پاکسازی شیشه از بدن

دارومانی برای ترک اعتیاد

روان درمانی ترک شیشه

روش ماتریکس برای ترک شیشه

کاهش علائم ترک شیشه در مرحله سم زدایی شیشه

اولین مرحله ترک شیشه، سم زدایی است که بدن با نبود این ماده سازگار می شود. توصیه می شود که تحت نظارت پزشک مجرب سم زدایی انجام شود تا عوارض بعد از ترک شیشه تا حد زیادی کاهش یابد.

کاهش عوارض ترک شیشه در دوره سم زدایی

  • جهت کاهش اضطراب و تحریک: از داروی بنزودیازپین ها استفاده می شود.
  • جهت کاهش روان پریشی: از داروهای ضد روان پریشی و آرام بخش ها استفاده می شود.
  • جهت کاهش دردهای بدن در صورت وجود آنها : از داروهای مسکن ضد درد استفاده می شود.

کاهش عوارض ترک شیشه بعد از سم زدایی شیشه 

زمانی که فرایند سم زدایی شیشه تمام شد، باید برای کاهش عوارض بعد از ترک شیشه نیز روند درمانی در نظر گرفته شود. 

در این مرحله مشاوره و روان شناسی بهترین خط درمان برای کاهش علائم روانی ترک هستند. داروهای زیر نیز برای کاهش علائم بعد از ترک شیشه استفاده می شود که شامل:

  1. برای کاهش هوس و درمان اختلال خواب: از داروهای مناسب با توجه به شرایط بیمار زیر نظر پزشک استفاده می شود که برای کاهش هوس و چرخه خواب نامنظم موثر است.
  2. برای کاهش و درمان افسردگی: با توجه به شرایط بیمار از دارو های ضد افسردگی مناسب استفاده می شود. 
  3. برای کاهش اختلال حافظه و عدم توجه: از داروهای مانند مودافینیل، بوپروپیون و توپیرامات استفاده می شود که همگی نشان داده اند در روند بهبود شناختی رفتاری در طول ترک طولانی مدت شیشه کمک می کنند.

نکته : به هیچ عنوان نباید دارویی بصورت خودسرانه مصرف کنید. حتما باید تحت درمان و زیر نظر پزشک دارو برای شما تجویز شود.

کاهش علائم ترک شیشه در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی

با شروع روند ترک شیشه، متخصص خبره و حرفه ای و روان شناسان مجرب پلن های برنامه درمانی را به ترتیب اجرا می کنند. با شروع سم زدایی علائم بالینی بیمار تحت نظر قرار می گیرد، زمانی که دارو درمانی و ویزیت پزشک انجام شد، بیماران تحت مشاوره و خدمات روان شناختی قرار می گیرند تا به صورت طولانی مدت بهبودی خود را حفظ کنند و ولع مصرف شیشه در آن ها از بین برود.

آنچه در انتها باید بدانید.

هشدار:

اغلب بهترین کار این است که فرایند سم زدایی و ترک اعتیاد به شیشه تحت نظارت متخصصان آموزش دیده انجام شود. اگر چه ممکن است دلهره آور به نظر برسد اما بهترین مکان برای رفتن در صورت داشتن علائم ترک شیشه رفتن به مراکز معتبر درمانی است. 

اگر شما یا یکی از عزیزانتان درگیر اعتیاد به شیشه هستید و عوارض بعد از ترک شیشه شما را آزار می دهد، همین الان با مشاوران مرکز ترک اعتیاد کیمیای رهایی تماس بگیرید تا راه بهبودی خود را شروع کنید.

منابع مقاله:

تیمی از بهترین متخصصان و پزشکان حرفه‌ای در کلینیک ترک اعتیاد کیمیای رهایی آماده خدمت به شما عزیزان هستند. (مشاهده سایر اعضاء)

برخی از خدمات کلینک:

دارو درمانی در ترک اعتیاد

دارو درمانی یا فارماکوتراپی اصطلاحی است که برای استفاده از انواع دارو، در درمان بیماری ها به کار می رود. (بیشتر بخوانید)

دارو درمانی در ترک اعتیاد

یکی از کاربردهای بسیار مؤثر دارو در جامعه استفاده از دارو درمانی در ترک اعتیاد است . این فرایند زیر نظر متخصصان و با تجویز داروی مناسب و با در نظر گرفتن واکنش های بدن انجام می شود
اینجا کلیک کنید

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

در حقیقت رژیم درمانی به منظور پیشگیری از بیماری و درمان آن با هدف استفاده صحیح از مواد غذایی صورت می گیرد. (بیشتر بخوانید)

رژیم درمانی در ترک اعتیاد

هر آنچه که در طول روز آشامیده و یا خورده می شود، نقش مهمی در سلامت شخص دارد. مخصوصاً هنگامی که فرد مصرف کننده مواد نیز باشد.
اینجا کلیک کنید

طب سوزنی در ترک اعتیاد

در طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف که بر روی مغز تاثیر گذار هستند کمک به راحت سازی درمان اعتیاد می کنیم. (بیشتر بخوانید)

طب سوزنی در ترک اعتیاد

طب سوزنی، روش درمانی از شاخه های طب چینی است که قدمت بالایی دارد. در طب سوزنی، سوزن های ریزی را در بدن افراد قرار می دهند تا باعث تعادل سازی انرژی های داخل بدن او شود
اینجا کلیک کنید

طب سنتی در ترک اعتیاد

طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش گیاهی و بدون خطر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود. (بیشتر بخوانید)

طب سنتی در ترک اعتیاد

مدت ها است که طب سنتی در ترک اعتیاد جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است. افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف میکنند، طبع و مزاج شان دچار تغییر میشود.
اینجا کلیک کنید